VVN wil snelheid op provinciale wegen omlaag van 80 naar 60 km/uur

De snelheid op provinciale wegen moet omlaag van 80 naar 60 kilometer per uur om verkeersongelukken te voorkomen. Daarvoor pleit Veilig Verkeer Nederland (VVN). Van alle dodelijke verkeersongelukken vindt 41% plaats op provinciale wegen, blijkt uit cijfers van de politie. Snelheid speelt vaak een rol bij deze ongevallen, zegt VVN.

Provinciale wegen hebben vaak een smalle berm, er liggen sloten vlakbij en bomen staan dicht langs de weg. Daardoor zijn er weinig uitwijkmogelijkheden. VVN zou ook graag zien dat er meer gehandhaafd wordt op snelheid op die wegen. “Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80-kilometerwegen. Ook BOA’s zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren”, aldus VVN

Kritiek

De plannen van VVN brengen ook kritiek met zich mee, onder meer van het  SWOV. “Bestuurders gaan dit niet geloofwaardig vinden. Het omlaag schroeven van de maximum snelheid heeft een enorme impact op het verkeer. Als je rucksichtslos de snelheid omlaag brengt bestaat het risico dat de limiet niet meer bij de functie van de weg past. Provinciale wegen zijn bedoeld om verkeersstromen af te wikkelen. Een 60-weg heeft weer een andere functie, dat kun je niet ineens overboord gooien.”

Er is volgens SWOV zelfs meer kans op ongelukken in de bebouwde kom. ,,Als bestuurders de snelheid op een provinciale weg ongeloofwaardig vinden, gaan ze op zoek naar andere routes. Daarmee krijg je verkeer op plekken waar je ze niet wil hebben, zoals in dorpen en binnensteden. Dat is met het oog op snorfietsers en fietsers onwenselijk.” SWOV erkent dat veel provinciale wegen gevaarlijk zijn. ,,Maar dit is niet de oplossing. Het zou beter zijn om specifiek naar de inrichting van een weg te kijken. Dat is niet goedkoop of eenvoudig, maar investeren in verkeersveiligheid betaalt zich uiteindelijk wel terug.”

Kritiek op plan

Verkeerskundige Gerard Tertoolen zet ook zijn vraagtekens bij het plan. ,,Mensen gaan echt niet langzamer rijden als je het bordje 80 door 60 vervangt. Alleen als je zwaar gaat handhaven”, vertelt hij. De kans op ‘ergernis, frustratie en afleiding bij bestuurders’ wordt bij het verlagen van de snelheid alleen maar groter. ,,Die frustratie leidt bij sommigen weer tot onverantwoorde inhaalmanoeuvres. Het is een beetje of je door de kat of de hond gebeten wordt.”

De standaardregel is dat een provinciale weg de gewenste snelheid moet oproepen en dat je degene die moedwillig te hard rijdt moet kunnen bestraffen, zegt Tertoolen. ,,Doe dat dan ook goed. Niet met een geldboete, maar met rijbewijs kwijt. Als je bordjes gaat vervangen en de weg laat voor wat ie is, win je er vrees ik weinig mee. Of je moet heel Nederland onder de trajectcontroles gooien. Het is een groot dilemma.”

VVN gaat inhoudelijk niet in op de kritiek van Tertoolen. ,,Het gaat ons om het verlagen van het aantal verkeersslachtoffers en dat kun je bereiken door de snelheid uit 80km-wegen te halen. Niet alleen met bordjes, maar zeker ook conform de inrichtingseisen die worden gesteld aan een 80km-weg en compleet met handhaving met een gerede subjectieve pakkans.”

Zeker 95 van alle verkeersongevallen ontstaan als gevolg van menselijk falen, weet VVN. ,,Automobilisten rijden vaak harder dan de limiet, bijvoorbeeld omdat ze haast hebben, omdat ze het leuk vinden, omdat ze meerijden met de stroom, of zonder dat ze het in de gaten hebben.”