Van zombiebedrijven tot stedelijke mobiliteit: Swiss Re’s SONAR onderzoekt de opkomende risico’s die een post-COVID-19-wereld zullen vormen

Aangezien de COVID-19-crisis een bepalende rol blijft spelen in het leven van miljoenen mensen over de hele wereld, heeft Swiss Re’s SONAR 2021: New Emerging Risks Insights de bedreigingen geïdentificeerd die de toekomst na COVID-19 zullen vormgeven.  Deze opkomende risico’s variëren van de onbedoelde gevolgen van overheidsinterventies tot de gevaren van het herstarten van het herstarten van onvoldoende onderhouden industriële activiteiten. Het rapport benadrukte ook de dringende noodzaak om de wereldeconomie koolstofarm te maken, met name op het gebied van stadsvervoer.

Patrick Raaflaub, Chief Risk Officer van Swiss Re’s Group, zegt: “Toen COVID-19 eind 2019 opdook, hadden maar weinigen de omvang van de impact ervan kunnen voorspellen. Veel van de getroffen maatregelen om de gevolgen van de te verminderen.  Als (her)verzekeraars is het van essentieel belang dat we deze opkomende risico’s zo goed mogelijk begrijpen. Het is ook belangrijk om waakzaam te blijven voor de opkomende risico’s die al bekend zijn, vooral met betrekking tot klimaat veranderen – aangezien deze ons de komende jaren zullen beïnvloeden.”

Inkomensongelijkheid en de groeiende kloof tussen rijk en arm

COVID-19-lockdowns hebben de kloof tussen rijk en arm vergroot. Terwijl veel kantoormedewerkers in staat waren thuis  hun werk voort te zetten, kampten de lagere lonen face-to-face dienstensectoren zoals de detailhandel, de horeca en het toerisme met een hoge werkloosheid. Zo steeg in de VS de vrijetijds- en horecawerkloosheid van 5% begin 2020 tot 40% in april 2020. In het VK piekte de werkloosheid in deze sectoren met 10,9% in de drie maanden tot januari 2021. Dit was aanzienlijk lager dan in de VS als gevolg van de regeling voor het behoud van banen van de Britse regering

De inkomensongelijkheidskloof is niet alleen een probleem voor ontwikkelde economieën. Volgens onderzoek van Pew was de groei van de mondiale middenklasse 54 miljoen mensen minder dan verwacht in 2020, waarvan 60% alleen in India1. In landen waar de overheidsfinanciën hulppakketten toestonden, deden huishoudens met een lager inkomen het beter. In de VS verhoogden stimuleringsmaatregelen de inkomens van laagbetaalde werknemers tijdens de eerste paar maanden van de pandemie.

 Bijzonder zorgwekkend is de onevenredige impact op jongere generaties die al kampen met onder druk staande arbeidsmarkten en gebrek aan carrièremogelijkheden. Een werkloosheidspercentage van 10% voor mensen onder de 25 blijft hoog voor de VS, terwijl dit cijfer in het VK 12% bedraagt. De daling van het inkomen voor veel delen van de wereldgemeenschap bedreigt de recente groei van de vraag naar verzekeringen die in veel markten wordt waargenomen. Het legt ook de nadruk op de ontwikkeling van betaalbare particuliere verzekeringsoplossingen om de beschermingskloof voor het midden- en lagere inkomenssegment op te vullen.

 Zombiebedrijven: het dilemma van het intrekken van overheidsstimulansen

Terwijl COVID-19 zich over de hele wereld verspreidde, hebben veel regeringen financiële hulpprogramma’s ingevoerd om faillissementen van bedrijven te voorkomen. In de VS daalden het aantal faillissementen in 2020 met 5% op jaarbasis, een ommekeer van de trend van stijgende tarieven van 2017 tot 2019. Stimuleringsprogramma’s van de overheid hielpen veel levensvatbare bedrijven het hoofd boven water te houden, maar stimuleringsmaatregelen hebben ook niet-levensvatbare bedrijven overeind gehouden : zogenaamde “zombiebedrijven”.

Zombiebedrijven vormen een potentiële last voor de financiële sector, vooral als het gaat om hogere kredietverzuimpercentages. Lage rentetarieven stimuleren bedrijven om bankkrediet op te nemen, waardoor het risico bestaat dat deze leningen op grote schaal in gebreke blijven zodra de overheidssteun opdroogt en zombiebedrijven insolvent worden. Het Institute of International Finance meldde dat bankleningen aan kleine en middelgrote ondernemingen in de VS in 2020 met 6% zijn gestegen

Om een ​​mogelijke golf van wanbetalingen en faillissementen te voorkomen, zullen regeringen zorgvuldig moeten beslissen hoe en wanneer stimuleringspakketten moeten worden ingetrokken. Een recent rapport van het Swiss Re Institute concludeerde dat voor duurzaam economisch herstel het beleid bedrijven moet ondersteunen die op de lange termijn levensvatbaar zijn en de ordelijke herstructurering van niet-levensvatbare bedrijven moet vergemakkelijken

Nieuwe manier van stedelijke mobiliteit om transport koolstofarm te maken

Een snelle decarbonisatie van de wereldwijde waardeketen is essentieel om de meest extreme effecten van de opwarming van de aarde en klimaatverandering te voorkomen. Een belangrijk doelgebied voor decarbonisatie is transport, dat momenteel verantwoordelijk is voor ongeveer 24% van de wereldwijde CO2-emissies door de verbranding van brandstof.

De overstap naar elektromobiliteit, waterstofbrandstofcellen en niet-fossiele brandstofalternatieven is in volle gang en belooft een duurzaam antwoord op de verkeersdrukte stedelijke centra. Zo zijn er in veel steden al geavanceerde micro-mobiliteitssystemen zoals verhuurbare e-scooters. In de toekomst zijn de opties open om zelfrijdende bestelwagens te ontwikkelen, of zelfs stedelijke luchtmobiliteitsopties zoals schoon aangedreven vliegende taxi’s.

De voordelen van de revolutie in schoon vervoer zijn duidelijk. Er zijn echter nieuwe risico’s. Stedenbouwkundigen staan ​​voor de uitdaging om nieuwe e-voertuigen veilig te laten samenleven met traditioneel vervoer en infrastructuur. Verwondingen door e-scooters en e-bikes zijn een potentiële bron van nieuwe aansprakelijkheidsclaims. Verder vereist het huurmodel van veel van deze nieuwe vormen van stadsvervoer het delen van persoonlijke informatie, wat leidt tot risico’s rond mogelijke gegevensdiefstal. Ook wet- en regelgeving zal daarom geactualiseerd moeten worden om deze risico’s te mitigeren.

Hiaten in diversiteit bij het testen van producten en andere technologische risico’s

Naast COVID-19-gerelateerde opkomende risico’s, onderzocht Swiss Re’s SONAR ook nieuwe technologische risico’s op de wereldmarkt. Het rapport onderzocht bijvoorbeeld het belang van rekening houden met geslacht, leeftijd en andere factoren bij het testen van producten. Er zijn aanwijzingen dat dummy’s voor crashtests en medische proeven wellicht nauwkeuriger een veranderende demografie moeten weerspiegelen om de auto- en medische veiligheid te vergroten.

Andere onderwerpen in het SONAR-rapport van dit jaar zijn onder meer: ​​de gezondheidslast van COVID-19 op langere termijn, de risico’s van het opnieuw opstarten van industriële installaties die tijdens de pandemie onder toezicht stonden of niet werden onderhouden, en de ethiek van digitale nudging