Tweede Kamer stemt in met wet ter bescherming koopvaardij

Het Verbond van Verzekeraars is net als de maritieme sector verheugd dat de Tweede Kamer op 13 maart heeft ingestemd met het toestaan van bewapende maritieme beveiliging aan boord van Nederlandse koopvaardijschepen. Door de Wet ter Bescherming Koopvaardij van de Kamerleden Han ten Broeke (VVD) en Martijn van Helvert (CDA) kunnen de zeevarenden aan boord van Nederlandse schepen voortaan veilig varen. De Eerste Kamer moet nog akkoord gaan.

Veel partijen, waaronder verzekeraars, dringen er al jaren op aan dat particuliere beveiligers onder strikte voorwaarden aan boord worden toegestaan, wanneer zogeheten Vessel Protection Detachments (VPD’s) niet mogelijk zijn.Zo wordt het wetsvoorstel gesteund door onder meer VNO-NCW, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders, de FNV, verladersorganisatie EVO en het Havenbedrijf Rotterdam.

 

Dankzij de aanvullende steun van SGP, PVV, DENK, 50PLUS en Forum voor Democratie leek de Tweede Kamer al met een nipte meerderheid het wetsvoorstel te gaan steunen. Na de behandeling in januari sloeg de enigszins 50/50-balans in de Kamer verder door na een amendement van Joël Voordewind (CU). “Op het moment dat ChristenUnie blijk van mogelijk steun gaf, werd het spannend onder welke voorwaarden dat zou zijn. Maar toen dat over de inzet van audiovisuele middelen bleek te gaan, verdween die spanning als sneeuw voor de zon. We willen juist correct en volgens de regels handelen, dan is het voor de reders geen probleem om transparant te zijn”, aldus directeur Annet Koster van redersvereniging KVNR.

 

De maritieme (bedrijfsleven)organisaties maken zich al meer dan tien jaar hard om een oplossing te vinden voor het probleem dat de beschikbare middelen van het ministerie van Defensie niet altijd toereikend zijn om Nederlandse schepen te beveiligen. De ondersteunende organisaties zijn samen opgetrokken om de zorgen van de sector en families van zeevarenden aan de wal over te brengen op de beleidsmakers.

 

O