Transportverzekeraar TVM gaat met eigen riskmanagers bedrijfsrisico’s (potentiële) klanten in kaart brengen


Transportverzekeraar TVM  gaat dit jaar werken met risk managers die klanten of potentiële klanten bezoeken. Dat maakt CFRO Dirk Jan Klein Essink bekend in het jaarverslag over 2018.”Deze risk managers gaan in eerste instantie geen polissen verkopen, maar de risico’s van de gehele onderneming in kaart brengen. Ze kijken naar alle mogelijke bedrijfsrisico’s. Je kunt daarbij denken aan de risico’s van lading en vrachtwagens, maar ook van warehouses, warehouse-activiteiten, ICT-systemen, ziekteverzuim en aansprakelijkheid. Op deze manier kunnen we voor klanten inzichtelijk maken waar voor hem of haar winst te behalen valt.”

Volgens Klein Essink sluit deze nieuwe dienst naadloos aan bij de nieuwe strategie van TVM. “We zijn de verzekeraar van logistiek en transport, maar pakken ook onze rol als adviseur en dienstverlener. We willen onze leden helpen met goede, structurele oplossingen voor problemen waar ze tegenaan kunnen lopen. TVM is niet voor niets een coöperatie, dat willen we in de praktijk blijven uitdragen.”

Preventie naar hoger niveau

Klein Essink zegt verder dat bij TVM het belang van schadelastbeheersing  onveranderd hoog op de agenda staat. “We voelen het bij TVM echt als onze plicht richting onze leden om niet alleen samen met de klant een zo laag mogelijke schade te realiseren, maar ook om zo min mogelijk kosten te maken. Daar is ons beleid ook op ingericht. Op het gebied van schade gaat schadepreventie in 2019 ontzettend belangrijk worden. We willen onze preventie naar een nóg hoger niveau tillen, met name door het te combineren met het gebruik van data. Hoe minder schade onze klanten rijden, des te lager hun premies kunnen worden.”

Hij noemt daarnaast de komst van de eigen alarmcentrale, TVM Assistance, als ged voorbeeld van het ontzorgen van de TVM-klanten. “Een schadeverzekeraar moet zich tegenover de klant bewijzen als er schade is. Dan moet je er staan. Door met TVM assistance gelijk als eerste in de keten te opereren, kun je laten zien wat je waard bent. Het hele schadeproces, van de eerste melding tot de laatste afhandeling, verloopt met TVM assistance efficiënter en sneller dan voorheen. De klantwaardering is ook ontzettend hoog. Dat zegt wel iets. We werken er hard aan om onze klanten steeds sneller, beter en efficiënter te helpen. Het is belangrijk dat we streven naar gegevensuitwisseling zonder papier. Alles moet digitaal, dat hoort bij deze tijd. Onze nieuwe digitale schademelder sluit daar goed bij aan. We hebben er vertrouwen in dat al onze initiatieven aan zowel de schade- als de kostenkant ertoe leiden dat we met onze combined ratio in 2019 uitkomen onder de 100.”

Financieel was 2018 een lastig jaar voor TVM. Het jaar werd afgesloten met een verlies van bijna 21 miljoen euro) (in 2017 + 9,3 miljoen). “De combined ratio kwam uit op 99,2% (was 103,6%). Weliswaar onder de 100%, maar boven de streefwaarde van 98%. De schaderatio bedroeg 80,3%, zoals eerder toegelicht relatief hoog. De kostenratio bedroeg 18,9%. TVM zag de premieomzet met 7,5% groeien tot 301,3 miljoen euro (was 280,4 miljoen euro).