TLN bezorgd over de staat van verkeersbruggen

 

Van veel verkeersbruggen is niet bekend hoe sterk en veilig ze eigenlijk zijn, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De afgelopen jaren is er fors bezuinigd op het Infrastructuurfonds, waaruit ook het onderhoud en het beheer van de verkeersbruggen wordt betaald. Daarom is het volgens TLN noodzakelijk dat er meer geld wordt vrijgemaakt voor het onderhoud van bruggen in Nederland.TLN wijst op de situatie rond de Merwedebrug. Dagelijks moeten 18.000 vrachtauto’s omrijden door de plotselinge afsluiting van de brug. “Maar gek genoeg stond de Merwedebrug niet op het lijstje van Rijkswaterstaat met veertien belangrijke stalen bruggen die tot 2020 worden gerenoveerd”, zegt de woordvoerder van de vervoersorganisatie.

TLN houdt rekening met nog veel meer onvoorziene afsluitingen. “Rijkswaterstaat blijft monitoren en pleisters plakken totdat de brug letterlijk uit elkaar valt.” Zo zijn de Wilhelminabrug bij Deventer en de Waalbrug in Nijmegen gesloten voor verkeer zwaarder dan 40 ton. Van veel verkeersbruggen is niet bekend hoe sterk en veilig ze eigenlijk zijn, zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN). De afgelopen jaren is er fors bezuinigd op het Infrastructuurfonds, waaruit ook het onderhoud en het beheer van de verkeersbruggen wordt betaald. Daarom is het volgens TLN noodzakelijk dat er meer geld wordt vrijgemaakt voor het onderhoud van bruggen in Nederland