SWOV dient bij Tweede Kamer verlanglijstje op gebied verkeersveiligheid in

“Er is een nieuwe impuls nodig voor verkeersveiligheid, goede data zijn onmisbaar voor een proactief verkeersveiligheidsbeleid, een progressief boetestelsel werkt effectief, een grote pakkans is belangrijk voor aanpak smartphonegebruik in het verkeer en een verplichting van voertuigtechnologie draagt bij aan de veiligheid van auto-inzittenden.” Die vijf punten heeft de SWOV (Stichting Wetenschappelijk Onderzoek ) gisteren in de vorm van een infographic met relevante informatie ingebracht in het Algemeen Overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid, dat gisteren (14 december jl.) voor het eerst sinds bijna een jaar plaatsvond in de Tweede Kamer.

In de eerste plaats acht  de SWOV een nieuwe impuls nodig voor verkeersveiligheid. Daarbij wijst de stichting op het aantal verkeersdoden (629) dat voor het derde jaar op rij niet is afgenomen en in 2015 en 2016 zelfs is gestegen. Bovendien vielen er sinds het begin van de registratie in 1993 nog niet eerder zoveel ernstig verkeersgewonden als vorig jaar: 21.400). “Het overlijdensrisico daalt niet langer en het risico om ernstig verkeersgewond te raken stijgt zelfs”, verklaart de SWOV, die daarnaast goede data onmisbaar acht voor een proactief verkeersveiligheidsbeleid. “ Voor effectief beleid blijft een goede ongevallenregistratie van cruciaal belang. Aanvullend is het nodig om te sturen op risicofactoren in het verkeer (uitgedrukt in Safety Performance Indicatoren (SPI’s)). Sturen betekent: een heldere definitie, een doelstelling, concrete maatregelen en monitoring. Op dit moment zijn voor vrijwel alle SPI’s onvoldoende gegevens beschikbaar. “

Progressief boetestelsel, verhogen pakkans smartphonegebruik

Een progressief boetestelsel kan volgens de SWOV leiden tot ca. 30 minder verkeersdoden en 400 minder ernstig verkeersgewonden per jaar. “Tegenover deze en andere belangrijke baten staan uitvoerings- en handhavingskosten, die in de uitvoeringstoets moeten worden verkend”, aldus de stichting, volgens wie het verhoogde ongevalsrisico door smartphonegebruik t om effectieve maatregelen vraagt. “Onderzoek laat zien dat, als de pakkans laag is, zwaardere straffen slechts tijdelijk werken. Voldoende aandacht voor verkeershandhaving zoals voorgenomen in reactie op het IBO-rapport, in combinatie met duidelijke regelgeving en het benutten van techniek, is daarom van belang.  Kortom, voor de aanpak van het smartphonegebruik in het verkeer is een hoge pakkans essentieel.”

De SWOV pleit daarnaast op Europese voertuigeisen en de bescherming van fietsers en voetgangers. “Verplichte voertuigtechnologie zoals ESC (Electronic Stability Control) heeft bijgedragen aan de veiligheid van auto-inzittenden. AEB (Autonomous Emergency Braking) heeft grote potentie, ook voor voetgangers en fietsers. Het pleidooi van de Minister voor ambitieuze veiligheidsnormen ondersteunen we van harte”, zo besluit de SWOV.

De infographic is hier te downloaden: https://www.swov.nl/sites/default/files/media/media.up/infographic_-_wegverkeer_en_verkeersveiligheid.pdf