Swiss Re: Pandemie eist tol op mentaal en fysiek welzijn maar brengt wel grotere vraag naar online verzekeringen met zich mee

.             Meer dan de helft (60%) van de respondenten in opkomende markten maakt zich als gevolg van de pandemie steeds meer zorgen over hun gezondheid,  bijna 20 procentpunten meer dan in geavanceerde markten. In de ontwikkelde markten meldde een derde van de ondervraagde bevolking een verslechtering van hun geestelijke gezondheid in het afgelopen jaar maakt 40% van de respondenten zich zorgen over de toereikendheid van hun bestaande verzekeringsdekking en heeft  van de 40-minners 54% in de zes maanden voorafgaand aan de enquête nieuwe of aanvullende verzekeringen onderzocht. Dat zijn enkele uitkomsten uit een recent  onderzoek van het Swiss Re.

Twee jaar na de COVID-19 pandemie blijkt hieruit dat consumenten wereldwijd dat de pandemie heeft geleid tot een grotere focus op gezondheid en financiële zekerheid. Dit heeft geresulteerd in meer online verzekeringsaankopen en een grotere bereidheid om persoonlijke gezondheidsgegevens te delen, vooral onder de jongere generatie.

  “De plotselinge schok voor gezondheidszorgsystemen en de versnelde digitale adoptie hebben, naast andere gedragsveranderingen, een diepgaande invloed gehad op de bestaansmiddelen van mensen. Als gevolg hiervan blijven veel consumenten hun bezorgdheid uiten over hun gezondheidsweerbaarheid en hoe goed ze verzekerd zijn voor mogelijke gezondheidsschokken in de toekomst,” aldus Jérôme Jean Haegeli, Swiss Re’s Group Chief Economist.  . Dit is de derde editie van de enquête van het Swiss Re Institute en een uitbreiding van de op Azië en de Stille Oceaan gerichte studies van 2021 en 20201   Dit is de derde editie van de enquête van het Swiss Re Institute en een uitbreiding van de op Azië en de Stille Oceaan gerichte studies van 2021 en 20201Het daaruit voortvloeiende rapport, Digital touchpoints build physical and mental health resilience, onthult dat veranderingen in de bezorgdheid van consumenten over hun gezondheid en financiële zekerheid hebben geleid tot een herprioritering van het verzekeringsbeleid, wat een verdere verschuiving naar meer online verzekeringsaankopen in gang heeft gezet.

  “Twee jaar na de pandemie geven consumenten nog steeds voorrang aan hun welzijn. De herverzekeringsindustrie heeft een kans om deze veerkracht te helpen versterken in de wereld na de pandemie,” zegt Paul Murray, CEO Reinsurance Asia bij Swiss Re. “Het goede nieuws is dat steeds meer consumenten vertrouwen stellen in de sector en om hier optimaal van te profiteren, moeten we collectief inspelen op hun veranderende voorkeuren door te voldoen aan hun verwachtingen van ons – meerdere digitale touchpoints, nieuwe producten voor ‘het nieuwe normaal’, en een efficiëntere acceptatie.”  

  Digitale touchpoints voor zorg- en verzekeringsmanagement hebben aan tractie gewonnen, vooral onder jongere cohorten. In de geavanceerde markten letten respondenten die een verzekering willen afsluiten vooral op betaalbaarheid en het gemak van online verwerking, terwijl in de opkomende markten de prioriteit ligt bij de prijs, online verwerking en de flexibiliteit om dekkingsplannen te mixen en matchen

Veranderende houding van consumenten ten opzichte van gezondheidszorg Uit het rapport van dit jaar blijkt dat, terwijl de pandemie het consumentengedrag in de opkomende markten heeft doen verschuiven in de richting van preventieve zorg en ziektepreventie, COVID-19 een katalysator is geworden voor meer regelmatige gezondheidscontroles overal ter wereld. Uit de bevindingen blijkt dat 46% van de respondenten in de opkomende markten van plan is vaker een gezondheidscontrole te ondergaan, tegenover 16% in de ontwikkelde markten. Dit geldt met name voor India en China, terwijl in de VS het aantal controles het grootst was (21%) en in Japan het minst (7%).

  De respondenten toonden zich ook steeds bezorgder over de toereikendheid van hun bestaande verzekeringsdekking. Van de ondervraagden die jonger waren dan 40 jaar verklaarde 54% in de zes maanden voorafgaand aan de enquête onderzoek te hebben gedaan naar nieuwe of aanvullende verzekeringen.an de geavanceerde markten gaven de respondenten in Japan (55%) en het Verenigd Koninkrijk (49%) de grootste mate van onzekerheid te kennen. Met name in China en India werden de meeste verzekeringen gezocht en gekocht, met gemiddeld 40% van de respondenten die een nieuwe dekking kochten. In de afgelopen zes maanden waren de jongeren onder de 40 in de opkomende markten het meest actief op zoek naar een nieuwe of aanvullende dekking en vormden zij de snelst groeiende doelgroep voor verzekeraars.   Geestelijke gezondheid blijft ook een prioriteit: uit de resultaten blijkt dat een derde van de ondervraagde bevolking in de geavanceerde markten de voorbije 12 maanden een verslechtering van hun geestelijke gezondheidstoestand heeft gemeld. Dit was het meest opvallend in het VK (28%) en Australië (26%), terwijl in Duitsland (26%) het sentiment rond de algemene gezondheid het meest daalde.  

Toenemend gezondheidsbewustzijn, digitale acceptatie

Het rapport van dit jaar laat een toenemende populariteit zien van het gebruik van digitale kanalen voor gezondheidsmanagement. Het gebruik van telegezondheidszorg en virtuele gezondheidszorg blijft toenemen in alle geavanceerde markten.   Een op de drie respondenten wereldwijd gaf ook aan geïnteresseerd te zijn in het gebruik van gezondheids- en wellness-apps, vooral in de categorie 18- tot 39-jarigen, om hun mentale kracht te helpen opbouwen. Respondenten blijven prioriteit geven aan hun mentale gezondheid, slaapmanagement en voedingsgewoonten.

Een op de drie respondenten wereldwijd gaf ook aan geïnteresseerd te zijn in het gebruik van gezondheids- en wellness-apps, vooral in de categorie 18- tot 39-jarigen, om hun mentale kracht te helpen opbouwen. Respondenten blijven prioriteit geven aan hun mentale gezondheid, slaapmanagement en voedingsgewoonten.    

De resultaten van dit jaar tonen opnieuw aan dat de aanhoudende wereldwijde pandemie verzekeraars de kans biedt om de protection gap  in levens- en ziektekostenverzekeringen te verkleinen. Met een beter inzicht in de perceptie van de consument over algemene gezondheid en financiële zekerheid, de houding ten opzichte van digitale toepassingen en de factoren die van invloed zijn op de aankoopbeslissingen voor verzekeringen, kunnen her/verzekeraars samenwerken met overheden en consumenten om het fysieke en mentale welzijn te versterken. Download het rapport here.