Stint is niet veilig en kan pas na aanpassingen terug de weg op

 

Het veiligheidsniveau van de Stint is volgens onderzoeksinstituut TNO ontoereikend voor personenvervoer. Uit een onderzoek dat TNO deed in opdracht van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), komen risico’s naar voren voor de veiligheid van de bestuurder en passagiers van de Stint. Minister Cora van Nieuwenhuizen ziet op basis van de resultaten van dit onderzoek geen andere mogelijkheid dan de Stint in de huidige vorm niet te laten terugkeren op de weg. Dit heeft  de minister gisteren (13 december jl.) geschreven aan de Tweede Kamer.  “De Stint is op dit moment geen veilig middel om personen te vervoeren. Het is duidelijk dat de Stint in zijn huidige vorm niet meer de weg op kan. Pas als er aanpassingen zijn gedaan, kan het voertuig weer toegelaten worden.”
Minister van Nieuwenhuizen begrijpt dat dit besluit vervelende gevolgen heeft voor de gebruikers van de Stint, zoals de kinderopvangsector. “Maar de veiligheid staat voorop. Voor een eventuele terugkeer van een Stint op de weg, wil de minister zo snel mogelijk duidelijkheid bieden over de toelatingseisen voor dit soort voertuigen. Omdat hiervoor een zorgvuldig en helder kader moet worden gemaakt dat toepasbaar is voor verschillende soorten innovatieve voertuigen, met ieder hun eigen kenmerken, kost dit enige tijd. Maar deze nieuwe eisen komen zo snel mogelijk, de verwachting is uiterlijk in februari 2019.”

Conclusies TNO

TNO concludeert in haar rapport onder meer dat er problemen zijn met de rem en de lengte van de remweg van de Stint en dat er een onbeheersbare versnelling optreedt als de nuldraad van de gashendel losraakt. TNO keek naar zes aspecten van de veiligheid en vindt de Stint op al die aspecten niet voldoende veilig. Het vorige week verschenen voorlopige advies van RDW en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV), geeft daarnaast concrete handvatten voor aanvullende aanpassingen die ook nog zouden moeten plaatsvinden. Het gaat dan om technische eisen en voorwaarden voor toezicht en veilig gebruik.

Fabrikanten die met een nieuwe bijzondere bromfiets op de markt willen komen en zich bij het ministerie melden voor toelating, worden meegenomen in de ontwikkelingen rond de nieuwe eisen. Zo kunnen zij deze eisen meteen meenemen in hun ontwerp. Dat geldt ook voor een eventuele nieuwe Stint.De minister organiseert op korte termijn een gezamenlijk overleg met de kinderopvangbranche en de SWOV. Daarin zal zij hen uitnodigen om een plan van aanpak te maken voor veilig gebruik van bijzondere bromfietsen, zoals de Stint. Denk bijvoorbeeld aan veilige routes tussen scholen en kinderopvanglocaties. Ook de mogelijkheid van het verplicht organiseren van een rijopleiding wordt daarin meegenomen.

Ongeval Oss

Op 20 september vond er een ongeluk plaats met een Stint op een spoorwegovergang in Oss. De ILT, politie, OVV en Prorail onderzoeken de toedracht van het ongeval in Oss. Deze onderzoeken zijn nog niet afgerond. Op 1 oktober besloot minister Van Nieuwenhuizen de Stint voorlopig te schorsen. Dat betekent dat de Stint niet is toegestaan op de openbare weg. Aanleiding voor dat besluit waren de eerste voorlopige resultaten van een verkennend onderzoek van de ILT naar de veiligheid van de Stint.

De Stint had nooit mogen worden toegelaten op de openbare weg. Dat zeggen Tweede Kamerleden naar aanleiding van het rapport van TNO over de veiligheid van het voertuig. De elektrische bolderkar werd in 2011 toegelaten als ‘bijzondere bromfiets’. Er werd daarbij niet nauwkeurig gekeken naar de veiligheid. De Tweede Kamer gaat binnenkort uitgebreid spreken over het TNO-rapport en de toekomst van de Stint.

Foto Sintum