Sociaal-Economische Raad (SER) en de Stichting van de Arbeid ontwikkelen de handreiking ‘Arbomaatregelen preventiemedewerker’

Bijna de helft van de Nederlandse bedrijven heeft geen preventiemedewerker. En als er zo’n medewerker is, dan is de rol voor veel werknemers en werkgevers niet duidelijk. Om bedrijven te informeren over het belang van een preventiemedewerker hebben de Sociaal-Economische Raad (SER) en de Stichting van de Arbeid de handreiking ‘Arbomaatregelen preventiemedewerker’ ontwikkeld met daarin praktische informatie en adviezen.

Zo bevat het document informatie over de organisatorische keuzes die rondom deze functie moeten worden gemaakt, belangrijke onderdelen van het arbobeleid, de samenwerking met andere (externe) partijen en de manier waarop preventiemedewerkers effectief kunnen adviseren.

Kerntaak

De kerntaak van de preventiemedewerker, zoals omschreven in de Arbowet, is het ondersteunen van de werkgever bij het opstellen en uitvoeren van het arbobeleid. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod: de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E), het gebruik van de arbocatalogus, het selecteren van een arbodienstverlener, de procedure bij bedrijfsongevallen en arbovoorlichting.

Daarnaast zijn er in deze handreiking drie checklists te vinden die helpen bij de uitvoering van de taken:

  • A. Organisatorische aspecten rondom de preventiemedewerker
  • B. Preventiemedewerker en arbobeleid
  • C. Samenwerking

Download de handreiking Arbomaatregelen preventiemedewerker.

Bron verbond