Seefion claimt ‘als eerste ‘ kluis getest voor Lithium Ion brand’


Seefion, een Nederlands bedrijf dat zich volledig richt op het ontwikkelen van kluizen die specifiek ontworpen zijn voor het opslaan en laden van lithium-ion accu’s,  heeft de Seefion 16/20 accukluis ontwikkelt. Het is volgens het bedrijf de  eerste kluis die getest is  voor Lithium Ion branden.          

In een toelichting meldt Seefion: “Het gevaar van Lithium Ion branden wordt steeds bekender. Er zijn inmiddels verschillende partijen in de markt die accu-opslagkasten aanbieden. Partijen die stellen dat deze de kracht van een accubrand en eventuele ontploffing kunnen weerstaan. In afwezigheid van concrete Europese regelgeving en de beschikbaarheid van testresultaten is het niet duidelijk of alle aangeboden kasten veilig zijn.Veilige accu-opslag is heel belangrijk. Daarom hebben wij testinstituut MPA in Dresden gevraagd de Seefion 16/20 lithium-ion accukluis te testen. Testresultaat: de brand en explosies blijven binnen de kluis! Dit is een belangrijke stap op weg naar bewezen veilige opslag van lithium-ion accu’s.”

:

Risico’s bij opslag lithium-ion accu’s

Op haar website gaat Seefion nader in op de risico’s bij opslag van lithium-ion accu’s: “Met lithium-ion accu’s moet je voorzichtig omgaan. Bij de minste beschadiging kan een accu namelijk al ontbranden. De kans hierop word vergroot tijdens het laden.Als een accu door een beschadiging of productiefout beschadigd is geraakt, kan er tijdens het laden een kettingreactie ontstaan waarbij de batterij ontbrandt en in het ergste geval zelfs kan exploderen. Het probleem is dat je aan de buitenkant van een accu niet kan zien dat hij beschadigd is.. Hoe ontbrandt een Lithium Ion accu?Lithium-ion batterijen zijn opgebouwd uit cellen. Als een cel defecte raakt kan deze ontbranden. De brand versnelt vervolgens door een chemische kettingreactie, dit proces wordt thermal runaway genoemd. Het gevolg er ontstaat een oncontroleerbare brand waarbij de accu  kan exploderen, met alle gevolgen van dien.”

Testresultaat: Buiten weinig te zien

Ondanks dat er een felle brand en explosies plaatsvonden in de kluis was er weinig rookontwikkeling zichtbaar aan de buitenzijde. De rook die vrijkwam werd via het rookgaskanaal op een natuurlijke wijze naar buiten afgevoerd. “Korom, het resultaat van de test: brand en explosies blijven binnen in de kluis, rook wordt afgevoerd via rookgaskanaal, deuren blijven dicht, geen gevaarlijke situatie voor het personeel en voldoende tijd om de brandweer te waarschuwen.

“De test heeft aangetoond dat de Seefion kluis schade voorkomt en kostbare tijd oplevert om hulpdiensten op de hoogte te stellen. Met dit testrapport in handen heeft Seefion een grote stap genomen op weg naar een bewezen veilige opslag van Lithium Ion accu’s, Omdat er nog steeds geen Europese regelgeving is voor de veilige opslag van lithium-ion accu’s heeft Seefion het initiatief genomen en een brandtest laten uitvoeren op de Seefion 16/20 lithium-ion accukluis.Het testprotocol is opgesteld door de kluizenbranche en in samenwerking met verzekeraars. Het gerenommeerde testinstituut MPA Dresden (onderdeel van Kiwa) heeft vervolgens de test uitgevoerd en gedocumenteerd. 

Huidige EN 14470-1 norm niet de oplossing?

Er wordt op dit moment geschreven aan de PGS 37-2 norm voor de veilige opslag van lithium-ion accu’s. Deze regelgeving is gebaseerd op de Europese EN 14470-1 norm die oorspronkelijk bedoeld is voor de opslag van brandgevaarlijke stoffen.

De huidige EN-14470-1 norm houdt volgens Seefion  geen rekening met de explosies die voor kunnen komen bij een Lithium Ion brand. E”en EN 14470-1 kast beschermt de inhoud van de kast tegen een brand van buitenaf, maar bij lithium-ion accu’s er juist een risico op  brand binnenin de kast. De meeste accukasten die enkel aan EN 14470-1 voldoen zijn wel brandwerend, maar hebben eenvoudig hang en sluitwerk op de deur. Dit hang en sluitwerk biedt geen weerstand aan een heftige Lithium Ion brand en de explosies die ontstaan bij een terminal runaway van een Lithium Ion accu. “