Schade door phishing bij internetbankieren vorig jaar bijna verviervoudigd

De schade door phishing bij internetbankieren is vorig jaar bijna verviervoudigd: van  1,05 miljoen euro in 2017 naar 3,81 miljoen euro in 2018, zo meldt de Betaalvereniging Nederland. Niettemin is de totale schade door fraude in het betalingsverkeer in 2018 licht gedaald, met 2%. Die totale daling is vooral het gevolg van minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren. Voor mobiel bankieren is er in 2018 wederom helemaal geen fraude gemeld,.

Ondanks een toename van het aantal pinbetalingen met 12,6%, is de schade door fraude met betaalpassen vorig jaar met 33% gedaald ten opzichte van een jaar eerder, naar 4,91 miljoen euro. Nog steeds zijn er geen voorvallen geweest van contactloos zakkenrollen, vooral omdat het niet loont en mogelijke daders makkelijk kunnen worden opgespoord. Door aangescherpte procedures bij banken is ook de fraude met automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren fors gedaald, van 1,28 miljoen euro in 2017 naar 337.000 euro in 2018.

Oorzaken toename

De stijging van de schade door phishing bij internetbankieren lijkt het gevolg van drie factoren:

  • Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze phishingaanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren.
  • De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt steeds beter, met minder taalfouten en betere vormgeving en opmaak.
  • Fraudeurs weten hun doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan te spreken, met een juiste aanhef en naam, ook via SMS, berichtenapps als WhatsApp en social media als Facebook.
  • Fraudeurs proberen met phishing ook beveiligingscodes te bemachtigen waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Met die bankapp krijgen ze dan toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.

De sterke toename van phishing lijkt ook buiten Nederland om zich heen te grijpen. De Belgische banken meldden begin deze maand dat de schade door phishing bij hun klanten is opgelopen van 2,5 miljoen euro in 2017 tot 8 miljoen euro in 2018.

Slachtoffers van fraude met online bankieren die zorgvuldig omgaan met hun apparaten en beveiligingscodes voor internetbankieren en mobiel bankieren, krijgen de schade geheel of gedeeltelijk vergoed door hun bank. In 2018 is 96% van de fraude met internetbankieren vergoed aan slachtoffers.

Bron NVB & Betaalvereniging Nederland