Ruim de helft huishoudens zegt onvoldoende beschermd te zijn tegen cyberaanvallen

Door de pandemie zijn we (noodgedwongen) een stuk digitaler geworden. Gelukkig maar, want nu we wederom meer aan huis gebonden zijn vieren apps, online tools en digitale apparaten hoogtijdagen. Waarbij het voor veel ouders weer schipperen is tussen werk en het gezin, worden digitale devices veelvuldig ingezet als noodgedwongen ‘redmiddel’ voor het vermaken van de kinderen. Desondanks maakt bijna zes op de tien ouders zich zorgen over de online veiligheid van hun kind, zo blijkt uit een onderzoek van Kaspersky.
  
Ruim zes op de tien (62%) van ouders met kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar vindt dat hun kind het afgelopen jaar te veel op de tablet heeft gezeten. Daarvan maakt 58% zich zorgen over de online veiligheid van hun kind. Toch blijkt dat driekwart niet boven op de digitale activiteiten van hun kind zit en een derde heeft helemaal geen idee wat hun kind online kijkt of doet.
 
Justine Pardoen, specialist mediaopvoeding bij Bureau Jeugd & Media: “Het is logisch dat kinderen in tijden als deze vaker op bijvoorbeeld een tablet zitten. Uit het onderzoek blijkt dat bijna driekwart van de ouders niet regelmatig het gesprek aangaat en bijna twee derde heeft geen duidelijke afspraken over bijvoorbeeld het delen van wachtwoorden of toegangscodes. Toch is het belangrijk om kinderen al op jonge leeftijd bewust te maken van de online gevaren, vooral als we noodgedwongen minder toezicht kunnen hebben.”
 
Digitale sprint, maar cyberveiligheid blijft achter
Meer dan de helft van de Nederlanders is er niet zeker van dat hun gezin/huishouden is beschermd tegen cyberaanvallen. We scoren het hoogst met een virusscanner voor de computer (64%). Een stuk lager ligt dat voor de tablet en smartphone (42%). Het beveiligen van digitale apparaten en regelmatig updaten van software, wordt door ongeveer de helft maar gedaan. Echter, de meeste winst valt te behalen op het communicatieve vlak: slechts 16% gaat regelmatig thuis het gesprek aan over cyberveiligheid en nog geen kwart (23%) heeft thuis duidelijke afspraken, zoals over het delen van wachtwoorden of toegangscodes. 
 
Digitalisering zet door
Het afgelopen jaar is Nederland vooral meer online gaan shoppen (46%), meer digitaal gaan communiceren met vrienden en familie (35%) en meer online gaan bankieren (31%). Waar sommige digitale ‘escapades’ in de toekomst weer minder zullen worden, zijn er ook bepaalde digitale gemakken die zullen blijven of zelfs toenemen, zo blijkt uit onderzoek van Kaspersky. Zo lijkt er een groeiende animo te zijn voor smart home producten.
Van de mensen die meer smart home producten zijn gaan gebruiken, wil 95% dit in het nieuwe jaar evenveel of zelfs meer gaan doen. Ook zegt 91% van de mensen die online meer zijn gaan shoppen dit in toekomst evenveel of meer te gaan doen. 62% van ouders vindt dat hun kind het afgelopen jaar te veel op de tablet heeft gezeten.Een op de vijf online shoppers heeft vaker te maken gehad met oplichting
 
Online shoppen een blijvertje
Bijna de helft van de Nederlanders is het afgelopen jaar meer online gaan winkelen – waarbij een groot daarvan dit ook in de toekomst vaker wil doen. Een derde deed dit ter vermaak en 43% heeft zich meer gefocust op online aanbiedingen. Een op de vijf heeft tijdens het online shoppen vaker dan eens te maken gehad met online oplichting. Ondanks dat 66% zegt op hun hoede te zijn voor fake webshops, blijkt uit het onderzoek dat bijna de helft niet checkt of de URL veilig is en vier op de tien controleert niet altijd of de betaalomgeving veilig is. Ook lijkt het erop dat we gemakzuchtiger zijn geworden voor wat betreft het delen van persoonlijke gegevens. Bijna een derde zegt, door het vele registreren, makkelijker te zijn geworden in het delen hiervan.
 
David Jacoby, cybersecurity expert bij Kaspersky: “Waar online winkelen een groeiende trend laat zien, groeit ook het aantal cyberaanvallen en -tactieken. Phishing-aanvallen zijn hier een punt van zorg. Nu het delen van persoonlijke gegevens steeds meer de norm wordt, is het belangrijk om waakzaam te blijven – vooral met kortingen. We raden consumenten aan nooit direct op links in e-mails te klikken, maar in plaats daarvan met de muisaanwijzer op de link te houden om te zien welk adres de link probeert te openen. Als je niet zeker bent van de link, dan is het aan te raden deze niet te bezoeken. Je kunt de legitieme website ook handmatig in typen in plaats van op de link te klikken. Gebruik daarbij altijd veilige betalingsmethoden, zoals een creditcard of een vertrouwd betaalportaal, om ervoor te zorgen dat de transacties beveiligd zijn.”
 
Digitaal het nieuwe normaal? Lees hier hoe je jezelf én je huishouden kunt beschermen tegen cybercriminaliteit: https://www.kaspersky.nl/blog/digitaal-het-nieuwe-normaal