RDW keurt voorstel voor aangepaste Stint op onderdelen af

De Dienst Wegverkeer (RDW) heeft het voorstel voor de aangepaste Stint op onderdelen afgekeurd, waardoor het voertuig voorlopig niet de weg op kan. Dit is donderdag in een brief aan de Tweede Kamer bekend gemaakt door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In een brief de brief wordt gemeld dat de fabrikant weliswaar de goede kant opgaat en dat de Stint op ‘essentiële onderdelen’  is verbeterd. Maar dat er ook nog enkele gebreken zijn vastgesteld. Daardoor heeft de fanbrikant nog niet voor alle eisen kunnen aantonen dat het voertuig en het kwaliteitssysteem voldoet.

Zo heeft ook de nieuwe Stint tien zitplaatsen, terwijl er maximaal acht zijn toegestaan voor dit type voertuig. Ook is de maximale snelheid te hoog: 20 kilometer per uur, waar de RDW een maximale snelheid 17 kilometer per uur adviseert vanwege kantelgevaar. Verder schrijft de RDW dat de fabrikant niet heeft onderbouwd waarom de Stint geen „beschermingsstructuren” heeft aan de voor- en achterzijde. Ook ontbreekt een zogenoemde kantel-beveiligingsinrichting.

Edwin Renzen, eigenaar van Stintum, noemt de beslissing een tussenstap in het proces. “En het goede nieuws is: de hele aanvraag is doorlopen en alle punten die nog aandacht nodig hebben, zijn nu duidelijk. En die gaan we aanpassen.”Nu het voertuig is afgekeurd, moet weer een nieuw keuringstraject gestart worden. Dit neemt zeker vijf weken in beslag. Renzen wil deze maand nog een nieuwe aanvraag indienen.

De Stint werd door minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat van de weg gehaald nadat het voertuig vorig jaar betrokken was bij een ongeluk in Oss waarbij vier kinderen om het leven kwamen. Er is nog altijd niet vastgesteld waarom het voertuig niet stopte.Wel is al gebleken dat de vrouw die de stint bestuurde er alles aan heeft gedaan om te voorkomen dat het voertuig het spoor op zou rijden.