Preventieplatform beste innovatieplan bij JIP 2017

. Door veel slimmer gebruik te maken van Big Data, kunnen verzekeraars makkelijker preventietips geven aan hun klanten. Dit idee, een preventieplatform onder de naam  B-Alert , is door zowel jury als door het publiek het hoogst gewaardeerd tijdens de finale van het Jongeren en Innovatie Programma (JIP) 2017.

De jury toonde zich onder de indruk van alle vijf de concepten die in relatief korte tijd zijn ontwikkeld. Tussen de kick-off op 31 januari en de finale, omgedoopt tot Innovation D-day, op 31 mei, werkten 22 jonge verzekeraars verdeeld over vijf teams aan een innovatieproject. Ze deden dat volgens de ‘lean start up’-methode voor het ontwikkelen van ondernemingen en producten. Die methode heeft als uitgangspunt het ontwikkelproces te verkorten. Tussen de sessies door hadden de groepen ieder een ervaren mentor uit de sector tot hun beschikking.

Preventietips
De winnende groep hield onder meer een enquête onder 240 mensen. Verzekeraars beweren altijd preventietips te geven, maar in praktijk blijkt dit niet zo te zijn, luidde de opvatting van de teamleden. “De klant wordt dus nog niet voldoende bediend.” B-Alert springt daarop in en ontwikkelde een zogeheten ‘mock-up’ voor een preventieplatform op basis van Big Data. Met B-Alert krijg je real-time preventietips in de vorm van een sms’je: ‘Bij u in de wijk is ingebroken. Let op!’De bedenkers van het winnende concept krijgen als beloning een innovation bootcamp van Makerlab.

Op de foto het winnende JIP-team met Amber Karbache, Bart Achterhof, Lisette Strijker, Ferron Blankendaal, Jurijn de Vries en hun mentor Marjolein de Jong