Ontbrekende chips kosten Europese autosector 100 miljard euro

Het tekort aan chips heeft Europa hard getroffen, maar de hardste klap is waarschijnlijk uitgedeeld aan de Europese auto-industrie.Volgens economische onderzoekers van Allianz is de auto-industrie het grootste slachtoffer van de wereldwijde crisis in de halfgeleidersector. De onderzoekers schatten dat het tekort heeft geleid tot een tekort van ongeveer 18 miljoen voertuigen over de hele wereld.

De Europese automobielsector is – volgens een rapport – het zwaarst getroffen, en de zwakke halfgeleidersector van de regio heeft daarbij niet geholpen. Allianz schat dat de halfgeleiderkrapte Europa in 2021 en 2022 ongeveer 100 miljard euro zal kosten.Aangezien voertuigen alleen maar “semi-intensiever” zullen worden, zal de automobielsector beleidssteun nodig hebben om meer verliezen in de toekomst te vermijden. De steun moet echter gericht zijn op segmenten waar Europa zowel een grote productie- als eindmarkt is, met andere woorden de automobielsector en niet de consumentenelektronica.

Aan het begin van de pandemie bereidden automakers en toeleveranciers van de automobielindustrie zich voor op moeilijke tijden door de voorraden en bestellingen van halfgeleiders drastisch te verminderen. De industrie besefte dat de chipfabrikanten hun productiemiddelen hadden overgeheveld naar eindmarkten met een toenemende vraag, zoals computers en datacenters, waardoor er weinig capaciteit overbleef voor de automobielsector toen de vraag naar auto’s in de tweede helft van 2020 sneller dan verwacht weer aantrok. Met een cumulatief productietekort van meer dan 18 miljoen auto’s wereldwijd ligt de autoproductie nog steeds ver achter op het niveau van 2019, zo’n twee jaar na de eerste tekenen van een tekort aan halfgeleiders.

Vergeleken met China en Noord-Amerika is de situatie in Europa nog erger: daar bereikte de autoproductie in 2021 een historisch dieptepunt van 13 miljoen eenheden. Na tekenen van vooruitgang eind 2021 en het eerste kwartaal van 2022 werd het productieherstel opnieuw belemmerd door nieuwe spanningen in de toeleveringsketen als gevolg van blokkades in de grotere regio Shanghai en de inval van Rusland in Oekraïne.