Onderzoeksraad voor Veiligheid: Bijna-botsing tussen twee taxiënde vliegtuigen

Bij het niet tijdig waarnemen van het andere vliegtuig speelden, naast de beperkende zichtbaarheid door de duisternis, verschillende factoren een rol. De Onderzoeksraad voor Veiligheid is van mening dat het voorkomen van botsingen en gevaarlijke situaties op de grond een gedeelde verantwoordelijkheid is.

“Zowel vliegtuigbemanningen als luchtverkeersleiding spelen hierin een belangrijke rol, zeker in gevallen waarin een mogelijk conflict wordt voorzien. Het herhalen van stopinstructies en contact te blijven houden met bemanningen, totdat deze een duidelijk beeld hebben van de situatie en de kans op fouten is verminderd, heeft de voorkeur.”

Aanleiding voor het onderzoek vormde een voorval uit 2019 De bemanning van een Airbus A320 kreeg de instructie voorrang te verlenen aan een andere Airbus A320, die van rechts naderde. Ze namen dit naderende vliegtuig echter niet waar in het donker, waardoor de bemanning van dit toestel genoodzaakt was een noodstop te maken. De bemanning van de gestopte A320 verklaarde dat de rechterwingtip van de andere A320 op korte afstand van hun cockpit passeerde.

Zie hier het volledige rapport:
 file:///C:/Users/Jan/Downloads/report_aviation_research_near_miss_during_taxi_engels%20(3).pdf.