Onderzoeksraad voor Veiligheid: Besluit over groei pas nemen nadat veiligheidsrisico’s structureel zijn verminderd

Voordat kan worden besloten over groei van luchthaven Schiphol, moeten de risico’s voor het vliegverkeer op en rond de luchthaven worden aangepakt. Het ontwerp van de luchthaven en het systeem voor de afhandeling van het vliegverkeer zijn zo complex, dat dit structurele problemen oplevert. De grenzen van een veilige afhandeling van het vliegverkeer komen in zicht. Dat concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid in het rapport ‘Veiligheid vliegverkeer Schiphol’ dat vandaag is gepubliceerd. Er zijn geen aanwijzingen dat de luchthaven op dit moment onveilig is, maar partijen moeten de veiligheidsrisico’s structureel verminderen.

De Raad.constateert dat verdere groei niet veilig kan worden opgevangen met marginale aanpassingen. “Er is een fundamentele discussie nodig over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol. Hierbij moet de staat nadrukkelijker de eindverantwoordelijkheid nemen.”Ook beveelt de Raad beveelt de betrokken partijen aan om de veiligheid van het vliegverkeer op en rond Schiphol structureel te verbeteren en dat een besluit over verdere groei van luchthaven Schiphol pas kan worden genomen als de maatregelen zijn getroffen en de veiligheidsrisico’s structureel zijn verminderd.In de nieuwsbrief van morgen een uitgebreider artikel over de visie van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over de veiligheid van onze nationale lichthaven en over haar aanbevelingen.