Onderzoek VS: Slaperigheid achter het stuur speelt veel grotere rol bij ernstige verkeersongevallen dan gedacht

 

Slaperigheid achter het stuur (drowsy driving) vormt een veel groter risico voor de  verkeersveiligheid dan tot dusver werd aangenomen, zo blijkt uit een onderzoek van de AAA Foundation for Traffic Safety, de Amerikaanse  Raad voor de Verkeersveiligheid.  Volgens officiële overheidscijfers ligt slaperigheid ten grondslag aan 1 of 2% van de  verkeersongevallen; volgens genoemd onderzoek ligt dat percentage echter tussen de  9,5% van alle verkeersongevallen en zelfs 10,8% van alle ernstige ongelukken. “Bestuurders die met te weinig slaap achter het stuur kruipen vormen een groot gevaar voor alle overige verkeersdeelnemers.

Uit het onderzoek komt naar voren dat bij een groot deel van de automobilisten die bij een eenzijdig ongeval of aanrijding betrokken zijn  vlak voor het ongeval bij het indommelen de ogen af en toe gesloten hebben, over de streep van hun rijbaan zijn gereden of zich de laatste kilometere niet meer goed kunnen herinneren. Voor lange ritten wordt aangeraden om de twee uur even te stoppen, het besturen afwisselen met een andere pasagie of af en toe een hazeslaapje van 20 minuten te nemen. Volgens deskundigen van de AAA houdt het drinken van koffie, de radio/muziek hard aanzetten, zingen onder het rijden  of het raam geregeld openen bestuurders niet wakker. “De enige remedie is voldoende slaap. Het probleem is echter dat 35% van de Amerikaanse automobilisten minder slaapt dan de zeven uur per nacht die wordt aangeraden.

Bijna alle respondenten in het onderzoek (96%) geven aan drowsy driving  als serieus gevaar te zien, maar aan de andere kant geeft 29% aan de maand voorafgaande aan het onderzoek tijdens het rijden een of meerdere keren moeite te hebben gehad om de ogen open te houden. Het probleem wordt groter als de duisternis invalt. De kans op indommelen is ’s nachts zelfs drie keer hoger dan bij daglicht. Uit een eerder onderzoek van de AAA Foundation kwam als conclusie naar voren  dat autorijden  met slechts vijf uur slaap vergelijkbaar is met rijden onder invloed.  Wie minder dan de geadviseerde zeven uur per nacht slaapt loopt een grotere kans om bij een verkeersongeval betrokken te raken. Bij zes tot zeven uur slaap is dat 1,3 keer meer dan gemiddeld, bij vijf tot zes uur slaap 1,9 keer vaker, bij vier tot vijf uur slaap is de ongevalkans zelfs 4,9 keer hoger en bij minder dan vier uur slaap zelfs 11,5 keer zo veel.

 

Foto Allianz BE