Onderzoek VS: Hoe minder slaap, des te groter de kans op een verkeersongeval

Van alle verkeersongevallen in de VS is 7% toe te schrijven aan een ingedommelde autobestuurder. Datzelfde geldt voor 13% van alle ongevallen die leiden tot een ziekenhuisopname van een of meerdere personen. Bovendien zijn slaperige bestuurders betrokken bij maar liefst 16 tot 21% van alle verkeerongelukken met dodelijke afloop. Dat blijkt uit een onderzoek van de Amerikaanse AAA Foundation for Traffic Safety. Het onderzoek toont duidelijk de correlatie aan tussen het aantal geslapen uren van de bestuurder en het ongevalsrisico.  Te weinig slaap vertraagt de reactiesnelheid, vermindert de alertheid van de bestuurder en leidt tot langere periodes van onoplettendheid. “Bestuurders die de afgelopen 24 uur slechts twee uur of minder hebben geslapen, zijn in feite niet in staat om een auto te besturen”, aldus een werkgroep van de National Sleep Foundation.

Bestuurders die gemiddeld minder dan vijf uur slapen per dag, de afgelopen 24 uur minder dan zeven uur hebben geslapen of en of meerdere uren minder hebben geslapen dan gebruikelijk zijn statistisch vaker betrokken bij een verkeersongeval. “De toestand van een automobilist die normaal zeven uur of meer per dag slaapt maar de weg opgaat na slechts vier à vijf uur geslapen te hebben, is te vergelijken met iemand die achter het stuur kruipt met een alcoholpercentage dat net boven de maximaal toegestane hoeveelheid alcohol van 8 promille ligt.”

De onderzoekers hebben berekend dat in vergelijking met bestuurders die de afgelopen 24 uur zeven of meer uren hebben geslapen bestuurders die 6 tot 7 uur hebben geslapen 1,3 keer meer kans hebben om bij een verkeersongeval betrokken te raken.  Bij 5 tot 6 uur is de ongevalkans 1,9 keer zo hoog, bij 4 tot 5 uur slaap 4,3 keer en bij minder dan vier uur slaap zelfs 11,5 keer. Automobilisten die gemiddeld vier tot vijf uur per dag slapen hebben zelfs 5,4 keer zoveel kans bij een verkeersongeval betrokken te raken dan automobilisten die dagelijks zeven uur of meer slapen,

In vergelijking met bestuurders die aangeven de afgelopen 24 uur de gebruikelijke hoeveelheid slaapuren te hebben gemaakt, hebben automobilisten die minder uur dan gebruikelijk hebben geslapen eveneens een grotere kans op een verkeersongeval. Wie een tot twee uur minder slaapt dan gebruikelijk verhoogt zijn ongevalsrisico met de factor 1,3, bij twee tot drie uur minder slaap dan gebruikelijk is dat de factor 3,0, bij drie tot vier uur minder slaapuren de factor 2,1 en bij meer dan vier uur minder slaap dan gebruikelijk is de ongevalkans zijn 10,2 keer zo hoog.Uit cijfers van de ‘Centers for Disease Control & Prevention’ blijkt dat 35% van de volwassen Amerikanen doorgaans minder dan zeven uur per dag slaapt en 12% zelfs minder dan vijf uur.