Onderzoek NN: Helft Nederlanders wil betere bescherming tegen cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Nationale-Nederlanden bekend maakt. Ondanks de breed gedeelde wens voor betere bescherming is slechts 4,8% verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit. Nationale-Nederlanden wil dat meer mensen de mogelijkheid krijgen om zich tegen deze vorm van criminaliteit te beschermen en voegt vanaf vandaag cybercriminaliteit en de diensten van haar Cyberservice standaard toe aan de inboedelverzekering. 

Door de wereldwijde digitalisering worden steeds meer Nederlanders het slachtoffer van cybercriminaliteit. De kans dat we ermee te maken krijgen is groot. Uit een online enquête die Nationale-Nederlanden recentelijk door onafhankelijk onderzoeksbureau PanelWizard liet afnemen, blijkt dat zo’n 40,9% zelf wel eens getroffen is door cybercriminaliteit en/of iemand kent uit de directe omgeving bij wie dit het geval is.

Ook geeft een groot deel van de respondenten (86,8) aan bezorgd te zijn om door cybercriminaliteit te worden getroffen en wil een meerderheid (53,8%) van de respondenten zich (nog) beter beschermen tegen cybercriminaliteit. In de praktijk geeft slechts 4,8% aan hier daadwerkelijk voor verzekerd te zijn. Een opvallend laag cijfer tegenover het aantal huishoudens – ruim 8 miljoen van de 8,1 miljoen particuliere huishoudens – dat via de inboedelverzekering verzekerd is tegen andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak (Kerncijfers Verzekeringsmarkt Editie 2022 Q2).  

“Met de verzekering tegen cybercriminaliteit willen wij meer mensen tegen deze relatief nieuwe, maar snel groeiende vorm van criminaliteit beschermen. We zien dat mensen zich namelijk meer zorgen maken om getroffen te worden door cybercriminaliteit dan door andere vormen van criminaliteit, zoals diefstal en woninginbraak. Door de verzekering standaard onderdeel te maken van de inboedelverzekering willen we deze bezorgdheid bij mensen verminderen”, aldus Joeri Jedeloo, Manager productmanagement, Pricing & Expertise Schade Intermediair bij Nationale-Nederlanden.  

Van gehackte social media accounts tot identiteitsfraude

Van de mensen die slachtoffer werden van cybercriminaliteit, gaat het in meer dan een derde van de gevallen (35,4%) om financiële schade, terwijl in ongeveer 20% van de gevallen foto’s, video’s en/of persoonlijke gegevens zijn gestolen en/of de toegang tot een account of apparaat (tijdelijk) is vergrendeld.

“De hulp die wij slachtoffers van cybercriminaliteit kunnen bieden gaat verder dan het uitkeren van schadevergoedingen”, zegt Jedeloo. “Drie jaar geleden introduceerden we voor het MKB de zogenoemde Cyberwacht. Deze dienst bestaat uit een team van specialisten die assisteren bij het oplossen van een cyberincident of het nemen van preventiemaatregelen. Denk hierbij aan hulp bij het instellen van een tweestapsverificatie, het maken van een back-up of het installeren van een virusscanner en passwordmanager. Nu is het tijd om ook onze particuliere klanten hierin bij te staan.”

Zo is deze maand de Cyberservice, een verzekering tegen cybercriminaliteit, in het intermediaire kanaal van Nationale-Nederlanden onderdeel geworden van de inboedelverzekeringen. De Cyberservice bestaat uit het onbeperkt kunnen raadplegen van de Cyberwacht én dekking wanneer klanten financieel getroffen zijn door een cyberincident. Zo zijn mensen onder meer beschermd tegen dataverlies en identiteitsdiefstal.

Uitkomsten onderzoek:

Hieronder enkele uitkomsten uit het NN-onderzoek:

  • De meeste zorgen maken Nederlanders over cybercriminaliteit (86,7%), gevolgd door diefstal (79,4%), woninginbraak (69,5%) en openlijke geweldpleging (65,1%);
  • 13,2% maakt zich helemaal geen zorgen over cybercriminaliteit 56,2% maakt zich een beetje zorgen over cybercriminaliteit 25,8% maakt zich redelijk veel zorgen over cybercriminaliteit 4,7% maakt zich heel veel zorgen over cybercriminaliteit ;
  • Welke schade ondervinden Nederlanders na een cyberincident? • Financiële schade (35,4%) • Gestolen foto’s, video’s en/of persoonlijke gegevens (18,8%) • De toegang tot een account of apparaat (tijdelijk) is vergrendeld (22,1%) • De toegang tot een account of apparaat is vergrendeld, met als doel om af te persen (10,5%);
  •  Wat zouden Nederlanders doen als ze (nog een keer) getroffen worden door cybercriminaliteit? • Contact opnemen met de politie (72,2%) • Proberen het probleem zelf op te lossen (41,2%) • Richten zich naar hun verzekeraar (25,3%) • Schakelen een professionele hulplijn in (29,5%) • Hulp zoeken bij partner, familie en vrienden (39,0%) • Online hulp zoeken (32,9%)
  • Hoe zit het met verzekeren tegen schade door cybercriminaliteit? • Slechts een magere 4,8% is voor deze vorm van criminaliteit verzekerd • Terwijl 53,8% zich wel beter wil beschermen • 21,4% is op zoek naar professioneel advies over bescherming of verzekering tegen cybercriminaliteit • Van de 4,8% die zich verzekerd hebben, is het overgrote deel 50+

Infographic onderzoek Cybercriminaliteit