Onderzoek NHnieuws en EenVandaag toont onacceptabel risico op instorten bruggen en viaducten aan

 

Tientallen bruggen, viaducten en tunnels in de provincie Noord-Holland vertonen dusdanig ernstige problemen door achterstallig onderhoud dat er ‘onacceptabel’ risico bestaat op instorten, zo blijkt uit onderzoek door EenVandaag en NHnieuws na het bestuderen van 212 interne rapporten. Het gaat om scheuren, verzakkingen, falende wapening, vervorming en extreme roest. Dat zijn slechts enkele van de vele gebreken bij bruggen en viaducten in het rijkswegennet in Noord-Holland.  Volgens de onderzoekers is het onderzoek weliswaar beperkt tot deze ene provincie maar zijn de resultaten exemplarisch voor de rest van Nederland.

Uit honderden interne inspectierapporten, die in handen zijn van NH Nieuws en EenVandaag, komt een beeld naar voren van grootschalig achterstallig onderhoud. Op ruim honderd locaties verspreid over de hele provincie zijn de problemen acuut, omdat wettelijk normen worden overschreden. Zeker twintig bruggen, tunnels en viaducten verkeren zelfs in dermate slechte staat dat dit direct gevaar op kan leveren voor de weggebruiker. Zo vertonen meerdere viaducten van knooppunt Amstel scheuren in het beton van de dragende constructie door overbelasting. Hoewel er al in 2014 door ingenieursbureau Royal Haskoning wordt geadviseerd binnen enkele maanden maatregelen te treffen, is geen van deze maatregelen uitgevoerd.

Andere zogeheten kunstwerken die mede door slecht onderhoud in deplorabele toestand verkeren zijn volgens de onderzoekers de aanlegsteigers in Den Helder en Texel, brug 61 bij Burgervlotbrug, (delen van het) Rottepolderplein, brug Zijkanaal C, Coenbruggen, Schipholtunnels en – bruggen, Eurpopaboulevard, Knooppunt Amstel, Gooise knoop, Zeeburgerbrug, Meibergdreef en de Kaagbruggen

Het slechte onderhoud aan ruim honderd bruggen, viaducten en tunnels kan grote economische schade veroorzaken. Bij afsluiting van één cruciaal knooppunt kan de schade al in de vele miljoenen euro’s lopen. Dat blijkt uit een doorrekening die hoogleraar Bert van Wee in opdracht van NH Nieuws en EenVandaag.

Schadeclaims nemen toe
Dat er daadwerkelijk ook schade door gebreken aan de weg is, blijkt uit het aantal ingediende schadeclaims. Dat is de afgelopen jaren fors toegenomen, zo blijkt gegevens van Rijkswaterstaat. In 2014 was dat aantal nog 521. Vorig jaar was dat aantal opgelopen tot 955. Gaten in de weg, glad wegdek en steenslag zijn de belangrijkste redenen voor toekenning van een schadevergoeding. Opvallend is dat Rijkswaterstaat claims steeds vaker doorstuurt naar andere wegbeheerders, de aannemer of de verzekeringsmaatschappij van de aannemer, aldus de onderzoekers.

 

Volgens Rijkswaterstaat is de veiligheid van de bruggen en viaducten in Noord-Holland niet in het geding. In een reactie op het onderzoek stelt de wegbeheerder: “Als er een onveilige situatie is grijpen we gelijk in. Als uit een inspectierapport blijkt dat een brug niet voldoet aan de wettelijke norm dan worden afwijkingen direct hersteld of worden er maatregelen getroffen zoals het instellen van aslastbeperking en extra inspecties”, aldus een woordvoerder.  Rijkswaterstaat stelt verder dat de minister begin dit jaar het budget voor vernieuwing heeft verdubbeld van jaarlijks 150 miljoen euro naar 350 miljoen.

Ook Hugo Priemus, emeritus-hoogleraar Ruimtelijke Ordening aan de TU Delft, is niet onder de indruk van de hierboven aangehaalde reactie van Rijkswaterstaat, zo laat hij weten tijdens de uitzending van EenVandaag. “Als we deze uitspraak van Rijkswaterstaat vergelijken met alle formuleringen uit de rapporten dan komt er een heel andere werkelijkheid boven water. De veiligheid is in het geding en er is sprake van aanzienlijk achterstallig onderhoud. Dat ze nu zeggen: ‘dat is er niet’, dat moeten ze echt inslikken.”

Als reden voert hij een verkeerde verdeling van het beschikbare budget aan. “Er worden vooral investeringen gedaan in nieuwe infrastructuur, wat politiek interessanter is dan het geld uitgeven aan onderhoud. Dat vormt echt een sluitstuk op de begroting.” Op de vraag van de programmamakers wat er moet gebeuren, antwoordt Priemus: “De voorraad kunstwerken neemt toe en ook de ouderdom ervan. Dat rechtvaardigt minder investeringen in nieuwe infrastructuur en meer in ouderhoud van de bestaande bruggen, tunnels en viaducten, alleen al om de huidige achterstanden in te lopen.”

 

Export naar landen buiten de EU groeit relatief sterker

De waarde van de Nederlandse export van goederen nam in 2017 toe met 43,5 miljard euro, oftewel 10%. De export naar landen buiten de EU nam procentueel twee keer zo sterk toe als de export naar EU-landen. Vooral naar Zuid-Korea en Rusland nam de export relatief sterk toe. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe gedetailleerde exportcijfers per bestemming.

In 2017 nam de waarde van de export naar landen buiten de EU met 16% toe in vergelijking met 2016. De export naar EU-landen steeg in dezelfde periode met 8%. Absoluut groeide de export naar de EU (+25 miljard euro) wel harder dan de export naar niet-EU-landen (+18,5 miljard euro). In de laatste tien jaar ontwikkelde de export naar niet-EU-landen zich procentueel bijna elk jaar beter dan de export naar EU-landen. Het aandeel van EU-landen in de Nederlandse export neemt dan ook al jaren af. Inmiddels gaat 29% van de Nederlandse export naar een land buiten de EU ten opzichte van 23,5% in 2008. In 2017 lag de exportwaarde naar niet-EU-landen 56% hoger dan het niveau in 2008; bij de EU-landen was dat 17% hoger en de totale export lag 26% hoger.

Slechts één snelgroeiende grote EU-bestemming

Van de 45 landen waarnaar voor minimaal 1 miljard euro aan goederen werd geëxporteerd in 2016, nam naar 41 landen de export toe in 2017. Naar vier exportbestemmingen nam de uitvoerwaarde juist af in 2017. Bij de tien snelste groeiers zit één EU-land (Portugal) en negen landen buiten de EU. De grootste procentuele groei vond plaats bij de export naar Zuid-Korea (+ 52,6%), van 3,6 tot 5,5 miljard euro). Hierbij gaat het grotendeels om de exportgroei van gespecialiseerde machines, zoals chipmachines. Op ruime afstand volgt Rusland (28,9% groei, van 4,3 naar 5,6 miljard euro). Hierbij gaat het zowel om de uitvoer van Nederlandse makelij (zoals landbouwmachines, voertuigen) als wederuitvoer (zoals computers).

De export naar Saoedi-Arabië, Israël, Mexico, Maleisië, China, Portugal, India en Turkije groeide rond de 20%, variërend van 21,6% en 19,5%. China (+ 18,5%), Portugal (+ 18,4%), India (+ 18,2$) en Turkije (+ 17,9%) blijven daar net onder. Naar vier middelgrote tot grote exportbestemmingen (Kaaimaneilanden, Brazilië, Egypte en Marokko) nam de Nederlandse export af. De export naar Brazilië nam af met een kwart (schepen, aardolieproducten). De export naar het VK nam met 0,1% toe (ondanks een sterke exportkrimp van voertuigen en schepen).

Export naar buurlanden groeit absoluut gezien het hardst

Ondanks dat het aandeel van de EU in de export afneemt, groeide de exportwaarde naar EU-landen tussen 2016 en 2017 in euro’s wel nog harder dan de export naar niet-EU-landen. In de top tien van absolute groei staan zes EU-landen (Duitsland, België, Frankrijk, Polen, Italië en Spanje) en vier niet-EU-landen (VS, Zuid-Korea, China en Rusland). Verreweg de grootste exportgroei betrof de export naar Duitsland (+9,0 miljard euro), gevolgd door België (+4,3 miljard) en Frankrijk (+3,2 miljard).

De Top 10 wordt gecompleteerd door de VS (+ 2,5 miljard euro), Zuid-Korea (+ 1,9 miljard), China (+ 1,8 miljard), Polen (+ 1,5 miljard), Italië (+ 1,3 miljard) en Rusland en Spanje (beide + 1,2 miljard).  Procentueel nam de export naar Duitsland, Frankrijk (beiden +9 % en België (+10%) ongeveer even hard toe als de totale export. In dezelfde periode kromp de export naar Brazilië met 800 miljoen euro.

Exportgroei aardolieproducten en auto’s binnen en buiten EU

Aardolieproducten en auto’s hebben significant bijgedragen aan zowel de exportgroei naar EU-landen als naar niet-EU-landen. Naar EU-landen is het wederuitvoer van telefoons van buitenlandse makelij hard gegroeid en bij de niet-EU-landen (zoals Rusland) de wederuitvoer van computers. De grootste groei bij de export naar niet-EU-landen betrof gespecialiseerde machines met een forse groei van de uitvoer naar Zuid-Korea.

Aardolieproducten vormden de grootste omzetstijger in de export naar EU-landen (+2,4 miljard euro), gevolgd door telecommunicatielijnen (+ 1,3 miljard), auto’s (+ 1,1 miljard), alcoholen/ fenolen/ derivaten en koolwaterstoffen (beide + 900 miljoen euro). Bij de export buiten de EU werd de grootste omzetgroei gerealiseerd door gespecialiseerde machines (_ 2,5 miljard euro), op de voet gevolgd door aardolieproducten (+ 2,4 miljard). De Top-5 wordt gecompleteerd door straalmotoren en turbines (+ 1,4 miljard), auto’s (+ 1 miljard) en computers (+ 600 miljoen euro).

 

 

 

 

 

 

Eigen vakgroep en kwaliteitsregister voor risicodeskundigen

Het Platform Risicodeskundigheid van het Verbond van Verzekeraars sluit zich aan bij de Nederlandse Vereniging voor Veiligheidskunde (NVVK). Op 13 april lanceert het Platform een eigen vakgroep binnen de vereniging. Daarnaast krijgen risicodeskundigen hun eigen kwaliteitsregister, het register RisicoProfessional (RRP). Daarmee wordt beoogd een hogere kwaliteit te verwezenlijken en meer inzicht te verschaffen voor klanten in de kennis, vaardigheden en competenties van risicodeskundigen.

Risicodeskundigen zijn werkzaam voor verzekeraars, verzekeringsmakelaars of adviesbureaus. Ze geven inzicht in mogelijke (schade-)risico’s, verzekeringen en preventie. Mirelle van Gemert, voorzitter van het Platform Risicodeskundigheid: “De huidige kwaliteitstoetsen, zoals de Wft-toets voor verzekeraars en het NIVRE-register, zijn te weinig toegespitst op de hedendaagse eisen die aan risicodeskundigen gesteld worden. In onze zoektocht naar een nieuw kwaliteitskeurmerk zijn we bij de NVVK terechtgekomen. De samenhang tussen risico’s en veiligheid is heel natuurlijk. Bovendien ligt de ambitie van de NVVK in het verlengde van die van ons”.

 

Met het register RisicoProfessional en de samenwerking met de NVVK spreekt het Platform Risicodeskundigheid van het Verbond van Verzekeraars duidelijk uit zich hard te maken voor een aantoonbaar hoger niveau voor klanten. De betrokken partijen zien het als een belangrijke stap naar een betere positionering van risicodeskundigen richting klant en arbeidsmarkt. Het register dient als kwaliteitswaarborg. Geregistreerde risicodeskundigen zijn werkzaam in de verzekeringsbranche, beschikken over de juiste opleiding en hebben succesvol een assessment doorlopen. Elke  vijf jaar wordt opnieuw getoetst of geregistreerden nog aan de eisen voldoen.

Kijk voor meer informatie over het NVVK: https://www.veiligheidskunde.nl/cms/showpage.aspx.

 

CSI sluit meerjarige overeenkomst met Schadegarant over hagelschadescanner en Paintless Dent Repair-technici

 

CSI Hail Repair Solutions en CSI Technologies – powered by Adomea, hebben een meerjarige overeenkomst getekend met Schadegarant. Dankzij de overeenkomst is Schadegarant de komende jaren verzekerd van de inzet van de geavanceerde ‘MIKo’ hagelschadescanner én Paintless Dent Repair technici na een omvangrijk hagelschade-evenement.

 

Schadegarant heeft veel lering getrokken uit de voorbije hagelschade-evenementen, waaronder die in Brabant in 2016, en haar afwikkelingsproces en dat van haar verzekeraars nog verder geoptimaliseerd.  Het doel is snelle en concrete hulp te bieden aan verzekerden die gedupeerd zijn door hagelschade aan hun auto. Het hiervoor opgestelde hagelschadecalamiteitenplan omvat onder andere een centraal hulpnummer, pop-up helpdesk, hagel taskforce en een gedetailleerd plan voor het opzetten van een Schadegarant Claim Drive in de getroffen regio.

 

Schadegarant Claim Drive

De Schadegarant Claim Drive is het centrum waar alle expertise voor wat betreft customer care, hagelschadebegroting én -reparatie samen is gebracht om de verzekerden van de Schadegarantverzekeraars snel hulp te bieden. Schadegarantdirecteur Frank van Donk hierover: “De proof of concept met een vanuit verzekeraars geïnitieerde Claim Drive in Helmond in 2016 heeft ons nog meer inzicht gegeven in het afwikkelingsproces. Zowel de klantreis, het administratieve proces van schademelding tot betaling als het fysieke reparatieproces zijn nauwkeurig gevolgd en in kaart gebracht. Onze samenwerking met een herstelpartner uit ons netwerk is van toegevoegde waarde omdat zij bekend zijn met onze voorwaarden ten aanzien van veilig en kwalitatief hoogwaardig herstel en de integratie van hun backofficesysteem met eXchange.”

 

Rol CSI

CSI Hail Repair Solutions en CSI Technologies hebben in 2016 in Helmond ook bijgedragen aan de proof of concept met de inzet van de geavanceerde ‘MIKo’ hagelschadescanner én PDR-technici. De MIKo hagelscanner is vanaf heden op afroep voor Schadegarant beschikbaar en zal het centrale knooppunt vormen van de Schadegarant Claim Drive. Met MIKo kunnen de door hagel beschadigde voertuigen, snel, accuraat en objectief worden beoordeeld. De output van MIKo, een gedetailleerd overzicht van het aantal en de gemiddelde diameter van de hagelinslagen in de afzonderlijke carrosseriedelen, kan dankzij de koppeling met het backofficepakket van de reparatiepartner van Schadegarant automatisch in de schadecalculatie worden verwerkt en worden aangeboden aan eXchange. Hierdoor wordt belangrijke tijdwinst geboekt, handmatige/foutieve invoer voorkomen en het dossier gecompleteerd.

 

Na de grotendeels geautomatiseerde schadevaststelling met MIKo, worden de reparatieopties met de klant besproken en kan de reparatie door de reparatiepartner van Schadegarant worden ingepland. De reparatiepartner van Schadegarant onderhoudt de klantcontacten en faciliteert het reparatieproces, waarbij CSI-technici worden ingezet voor hagelschadereparatie middels PDR.

 

Reparatie met PDR in of in de nabijheid van de Schadegarant Claim Drive heeft de voorkeur vanwege de lagere belasting van het milieu, kortere doorlooptijd en reparatiekwaliteit in relatie tot de schadelast.  Om te voorkomen dat de afwikkeling van hagelschaden voor klanten te lang op zich laat wachten, een probleem dat zich bij hoge aantallen hagelschaden bij een beperkt aantal schadeherstelbedrijven voordoet, heeft Schadegarant met haar reparatiepartner afgesproken om herstelcapaciteit op te schalen op het moment dat daar behoefte aan is. Eventueel vervoer van de auto’s naar herstelbedrijven buiten de hagelregio behoort dan tot de mogelijkheden. De klant kan gedurende de reparatie desgewenst gebruikmaken van vervangende mobiliteit conform de Schadegarantvoorwaarden.

Frank van Donk: ‘Ruim voor de start van het traditionele hagelseizoen in april-mei, zijn wij klaar voor een eventuele hagelcalamiteit en in staat om een Schadegarant Claim Drive in no time operationeel te hebben. Waar dan ook in Nederland! Voor de verzekerden van de Schadegarantverzekeraars en gevolmachtigd agenten is dit een geruststellende gedachte, al hopen wij natuurlijk dat er niet zulke extreme hagelbuien zullen vallen waardoor dit soort schades ontstaan. “