Onderzoek IFV  naar veiligheidsaspecten waterstof en inzetmogelijkheden bij incidenten

Waterstof wordt steeds vaker als brandstof gebruikt voor voertuigen. Hierdoor neemt de kans op incidenten met waterstof toe. Met het oog hierop heeft het IFV een verkennend onderzoek gedaan naar de veiligheidsaspecten rondom waterstof en de inzetmogelijkheden bij incidenten met waterstof. 

Nils Rosmuller, lector Transportveiligheid bij het IFV: “Het gebruik van waterstof als brandstof voor voertuigen kent andere gevaarsaspecten dan het gebruik van traditionele brandstoffen als benzine en diesel. De hulpverleningsdiensten moeten zich mogelijk daarom anders voorbereiden op een inzet bij incidenten met waterstof. Het is van groot belang voor de publieke veiligheid en de veiligheid van de hulpverleners zelf, dat hulpdiensten kennis hebben van de veiligheidsaspecten rondom waterstof en weten hoe op te treden. Vandaar dat wij dit verkennende onderzoek zijn gestart.”

Conclusies

Op basis van een korte literatuurstudie, aangevuld met bestaande waterstof-incidentbestrijdingsprocedures en informatie van diverse experts, trekken de onderzoekers de volgende conclusies:

  • Waterstof gedraagt zich anders bij vrijkomen dan traditionele brandstoffen, zoals benzine of diesel;
  • Waterstof wordt anders opgeslagen dan traditionele brandstoffen en hierbij worden andere veiligheidsmechanismen gehanteerd. Het gevolg is dat bij incidenten de effecten anders kunnen zijn;
  • Er zijn verschillende handelingsperspectieven beschreven voor de brandweer bij incidenten bij voertuigen op waterstof, waardoor onduidelijkheid kan ontstaan over de meest veilige en effectieve manier.

De publicatie sluit af met drie aanbevelingen. Rosmuller: “Allereerst is kennis van de gevaarsaspecten van waterstof essentieel. Met deze kennis kunnen hulpverleners de situatie beter inschatten en zo een veilige(r) inzet doen. Verder is het belangrijk dat er goed onderbouwde én eenduidige handelingsperspectieven voor de brandweer worden opgesteld. Ten slotte is het belangrijk dat de achterliggende fysische waarden en informatie accuraat zijn. Daarom bevelen wij aan om aanvullend onderzoek te doen.”

De publicatie ‘Waterstof als brandstof voor voertuigen: aandachtspunten voor incidentbestrijding’ kunt u hier downloaden: https://www.ifv.nl/kennisplein/Documents/20180612-IFV-Waterstof-als-brandstof-voor-voertuigen-aandachtspunten-voor-incidentbestrijding.pdf.