Onderzoek Business Continuity Institute: Minder dan een kwart van de bedrijven is van plan terug te keren naar het oude bedrijfsmodel na Covid-19

Minder dan een kwart (35,8%) van de organisaties is van plan terug te gaan naar hun oude businessmodel na de Covid-19-pandemie. Iets meer dan de helft (54,1%) zei zeker niet te zullen keren naar hun voormalige werkwijze en aanpak ede resteren dat ze niet zullen terugkeren en de resterende 21,2% weet het nog niet. Dat is één van de opvallende uitkomsten van uit het onderzoek ‘BCI Coronavirus – A Pandemic Response 2020’ van het Business Continuity Institute (BCI) onder bijna 800 respondenten uit de wereld van bedrijfscontinuïteit, risicomanagement en andere ‘weerbaarheids’-beroepen  .Daaruit blijkt tevens dat slechts de helft van de bedrijven zelf aangeeft dat men zichzelf goed voorbereid op de crisis vindt .

  “Veel organisaties hebben tijdens de pandemie nieuwe manieren van werken verkend en soms zelfs nieuwe b zakelijke kansen ontdekt. Ze vinden daarom dat terugvallen op hun oude model niet langer rendabel  is. Anderen zijn bezorgd dat hun producten en diensten niet langer tegemoet komen aan de vraag van klanten en maken zich zorgen over de financiële gevolgen als zij er iet in slagen hun bedrijfsmodellen te veranderen ‘, zegt de BCI in het rapport – Coronavirus: A Pandemic Response.

De grootste zorgen voor de periode na de Corona-pandemie vormen de financiële instabiliteit (63,4%), lage moraal van het personeel (45%), minder vraag naar (bestaande) producten in ‘het nieuwe normaal’ (38,2%), verlies aan talent (36%) en klanten (30,2%) ). Maar de respondenten benadrukten ook kansen mogelijkheden te zien.  Ruim tweederde (68%) signaleerde meer thuiswerkmogelijkheden voor het personeel en geven aan dat bedrijfscontinuïteit en veerkracht/weerbaarheid meer aandacht zullen krijgen van bestuursniveau (65,6%). Daarnaast voorspelt 64,1%   verbeterde werkprocessen in de toekomst voor ‘grey swan’-calamiteiten (wel op hoogte problemen maar de ernst van de situatie niet goed inschatten), 62.5% voorziet  verbeterde technologische middelen en 58.6% verwacht betere communicatieprocessen.

 RvB-voorzitter Tim Janes van het BCI  zegt dat de pandemie de aandacht binnen organisaties voor veerkracht/weerbaarheid en bedrijfscontinuïteit heeft verhoogd, terwijl ook wordt onderkend dat deze zaken daadwerkelijk (meer)waarde  kunnen opleveren. Hij zegt dat een dergelijk ‘onbekend gegeven’ een kans biedt. “We moeten de relaties versterken die gedurende de pandemie zijn opgebouwd met andere  professionals  en ervoor zorgen dat deze nieuwe contacten en samenwerkingen in stand worden gehouden. Nu we binnen onze organisaties de aandacht hebben voor deze problematiek op directieniveau, moeten we onderzoeken hoe de tijdelijke maatregelen die zijn getroffen in reactie op de pandemie ook een meerwaarde en nut hebben in de periode na de  Covid-19 pandemie.   


Graad van voorbereiding op pandemie

Uit het onderzoek blijkt verder dat slechts 7,4% van de respondenten van mening is dat hun organisatie ‘buitengewoon goed was voorbereid’ op Covid-19 en ongeveer 44,4% spreekt van ‘goed voorbereid’, 38,3% van ‘enigszins voorbereid’, 8% van ‘slecht voorbereid’ en 1,8% van ‘extreem slecht voorbereid’. Tegelijkertijd had bijna de helft van de organisaties (49%) geen rekening gehouden met  de mogelijkheid e- en de gevolgen – van een wereldwijde lockdown.  Uit de enquête komt tevens naar voren dat  hoewel 40% van de organisaties een pandemie-plan had, dit geen garantie was voor een succesvolle reactie.

Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat bijna een kwart van de ondervraagde ondernemingen aangeven dat zij de herstelplannen tijdens de pandemie bijna dagelijks aanpassen.  Het was volgens BCI niet verrassend dat uit het onderzoek naar voren komt  dat organisaties die plannen voor bedrijfscontinuïteit hadden getest, vaker van mening zijn dat hun aanpak succesvol was dan bedrijven die dat niet hadden gedaan. Ook bestempelen zij de tijd en aandacht die besteed was aan deze tests de moeite meer dan waard waren. Bijna driekwart (72,7%) van de bedrijven die hun pandemieplan de afgelopen zes maanden hadden getest, meldde dat hun personeel voorbereid was op de pandemie tegen 35% van de bedrijven die dat niet hadden gedaan.