Nederlanders naïef over internetrisico’s;  tools in Adfiz-dossier voor cyberveiligheid

Nederlanders onderschatten internetrisico’s en overschatten hun eigen capaciteiten om zich daartegen te beschermen. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV), dat eind 2017 is gepubliceerd.  “Zorgelijk , want zes op de tienondernemers krijgt er mee te maken met grote (financiële) schade als gevolg, meldt brancheorganisatie Adfiz op de eigen website. Het onderwerp staat dan ook prominent op de Adfiz-agenda. In het Adfiz-dossier Cyberrisico’s zijn informatie, tips en tools te vinden om als ondernemer én als adviseur aan de slag te gaan met cyberveiligheid.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat Nederlanders zich wel zorgen maken over internetveiligheid, maar dat zij daar vervolgens weinig mee doen. Een ruime meerderheid zegt zelf (zeer) goed of zelfs uitstekend om te kunnen gaan met potentieel gevaarlijke situaties op internet. De onderzoekers noemen die houding van de Nederlanders ‘naïef’.

Wel zorgen, weinig maatregelen

Bijna de helft (46% procent) van de ondervraagde 13- tot 80-jarigen zegt zich zorgen te maken  om internetrisico’s thuis  en 21% op het werk; twee jaar geleden waren dat er nog 51% resp. 27%. Die gaan vooral over ‘klassieke’ gevaren als phishingmails (emails met hyperlinks of bijlagen) , identiteitsfraude en cyberaanvallen.  Vooral de bekendheid met ransomware is vorig jaar  sterk toegenomen: Van 47% in 2o16 naar 82% in 2017. Gevaren van openbare wifi-netwerken, USB-oplaadpunten en loksystemen van internetboeven (honeypot) zijn minder bekend. Ook bereiden Nederlanders zich amper voor op een cyberaanval. De kennis en de prioriteit daarvoor ontbreken simpelweg. De kans getroffen te worden door een cyberaanval wordt ingeschat op 15%, terwijl 55% ooit een phisingmail heeft ontvangen. Slechts een op de vijf slachtoffers neemt maatregelen.

Het onderzoek is onderdeel van de campagne Alert Online, waarmee de NCTV sinds 2012 Nederlanders bewust wil maken van digitale risico’s. Jaarlijks wordt het cyberbewustzijn en de internetvaardigheden van Nederlanders onderzocht, voorafgaand aan twee campagneweken, die dit jaar a.s. maandag worden afgetrapt door demissionair staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie, VVD). Speciale aandacht hadden de onderzoekers dit jaar voor de ‘risicogroep’ kinderen uit groepen 7 en 8. Van hen heeft 90% een smartphone en 70 % een profiel op Facebook, Instagram en/of Snapchat. Een op de drie vertoont weleens risicovol gedrag, en ouders kijken vaak niet mee, aldus de onderzoekers.