Nationale-Nederlanden start cyber bewustwording campagne; Tweederde cyberaanvallen is gericht op MKB

Twee derde van de cyberaanvallen is gericht op het Midden- en Kleinbedrijf met een gemiddeld schadebedrag van EUR 63.000 voor cybercriminaliteit. Slechts één op de acht bedrijven heeft de digitale beveiliging op orde. De eerste helft van 2020 laat een explosieve groei zien van cybercriminaliteit en overtreft het aantal woninginbraken. Volgens Gerard van Rooijen, directeur Zakelijk Schade van Nationale-Nederlanden ‘worden ondernemers zich hier steeds bewuster van, maar nemen ze nog niet voldoende actie om zich hiertegen te beschermen. Veel ondernemers weten niet waar ze moeten beginnen met het beschermen van hun bedrijf en vragen de verzekeringsadviseur om hulp. Met onze nieuwe cyber bewustwording campagne ondersteunen we onze adviseurs om MKB’ers en ook ZZP’ers hierbij te helpen.’

Met de campagne wil Nationale-Nederlanden de adviseur ondersteunen met meer informatie over cyberbeveiliging. Uit ervaring weet NN dat het intermediair meer inhoudelijke kennis wil over de dekkingen en voorwaarden. De adviseur speelt een belangrijke rol om de ondernemer meer cyber bewust te maken: waar moet een MKB’er en een ZZP’er beginnen met het beschermen van het bedrijf.

In een video wordt uitgelegd wat cybercriminaliteit is en wat voor impact dit kan hebben op het bedrijf. In deze film delen twee ondernemers hun ervaringen met elkaar. Een ondernemer die gehackt is en uit ervaring spreekt. En een ondernemer die zich nog onvoldoende bewust is van cyber risico’s, maar gaandeweg de video zich er steeds bewuster van wordt.

Nationale-Nederlanden wil ondernemers helpen te voorkomen dat een bedrijf door een hack of datalek stil komt te liggen. Mocht dit ondanks alles toch gebeuren, dan is de gevolgschade verzekerd. Ondernemers kunnen kiezen welke bescherming en verzekering ze willen hebben tegen cybercriminaliteit. Zo kan er gekozen worden uit uitgebreide pakketten of onderdelen hiervan. De dekking strekt zich uit tot aansprakelijkheid, eigen schade en omzetverlies en 24/7 hulp van professionals bij cyberincidenten. Een éénmalige preventie scan is ook mogelijk.

Samen met MKB Nederland organiseert Nationale-Nederlanden op 24 september een gratis webinar over cybersecurity. Belangstellenden kunnen zich hier aanmelden. Kijk hier voor het campagnefilmpje: https://youtu.be/czJWyGdVsrQ