“Het is voor elke Risk & Insurance Manager noodzakelijk om te weten wat er speelt, je huiswerk goed te doen en je rol binnen je organisatie waar te blijven maken. Dus, kom achter je bureau vandaan en steek je neus vaker buiten de deur. “Die oproep doet NARIM-voorzitter Adri van der Waart aan risk & insurance managers in een interview op de website van zijn brancheorganisatie.
Traditiegetrouw gaf Adri van der Waart aan het begin van de Algemene Ledenvergadering zijn kijk op de ontwikkelingen. Natuurlijk spelen de marktontwikkelingen een evidente rol. Met de effecten van de Brexit voorop. Maar tegelijk heeft hij zich erover verbaasd dat hij op diverse bijeenkomsten waar hij de afgelopen periode is geweest, maar zo weinig NARIM-leden tegenkomt. “Iedereen heeft het druk en er is misschien weinig ruimte of budget om ergens naar toe te gaan. Maar toch raad ik aan achter je bureau vandaan te komen en je neus buiten de deur te steken om te weten wat er gaande is en niet alleen in je eigen wereld rond te lopen. We moeten het met elkaar doen.’
Cyber
Een onderwerp dat volgns hem de gemoederen bezig zal blijven houden, is ‘cyber’
en dan met name de risico’s van de digitale wereld. Nu in de top-3 van
belangrijkste risicogebieden, maar het zou Adri van der Waart niets verbazen
als ‘cyber’ binnen een paar jaar op nummer één van dit soort klassementen
staat. “De risico’s verschillen, in omvang, in het soort bedrijf en in het
soort activiteiten binnen het bedrijf. In sommige gevallen kunnen de effecten
vervelend zijn, maar niet onoverkomelijk. In andere gevallen zijn de gevolgen
wel verstrekkend. En wat als jouw bedrijf een doorgeefluik is geweest, hoe zit
het dan met aansprakelijkheden? Het fenomeen is ongrijpbaar. We zijn niet
bekend met de risico’s en we hebben er nauwelijks ervaring mee. Bijna niemand
van ons heeft tot op heden te maken gehad met een grote schade. Omdat er geen
ervaring mee is, is er ook geen regulier schadepatroon. Het is iets wat
onbekend is en toch moet je er iets mee.”
Oproep voor het vaststellen
van eenduidige termen en definities
Het is volgens Van der Waart heel verschillend hoe een risico zich manifesteert
en vast te stellen welke vorm van verzekering hierbij past. “Wat heb je precies
nodig? Maar verzekeraars zijn niet eenduidig. Dat is het lastige van het
verhaal. Ik heb er onlangs in Brussel iets over gezegd tijdens een seminar van
Commercial Risk Europe. Het zou goed zijn als de hele markt, en dus niet een
individuele broker of verzekeraar, zou komen tot standaardisering van de
gebruikte terminologieën en definities en tot algemeen gangbare terms
and conditions. Dan kunnen wij kiezen welke verzekering het best
bij onze eigen situatie past. Nu is dat niet helder. Er zijn wel initiatieven
van bijvoorbeeld Marsh en Aon, maar dit is weer zo omvangrijk dat het voor ons
als Risk & Insurance Managers veel te veel is.”,m
Daarnaast verwacht de NARIM-voorzitter dat de zogenaamde ‘stille cyber’ uit bestaande polissen zal verrdwijnen. “Verzekeraars hebben de afgelopen jaren stukjes cyber in andere polissen meeverzekerd. Duidelijk is dat men hier vanaf wil. Cyber is immers een heel ander risico dan bijvoorbeeld een P&I-risico. Ook vanuit dit perspectief is het goed tot eenduidige beschrijvingen en condities te komen.’
‘Er is veel gaande in de
markt’
Er is de afgelopen tijd een heel andere markt ontstaan, aldus Adri van der
Waart. Op wereldschaal zijn de verschillen groot.”De markt is heel anders dan
lange tijd is geweest en dat vergt van elke Risk & Insurance Managers meer
creativiteit. Je ziet verschillen over de wereld. In de Londense markt worden
extreme premieverhogingen doorgevoerd, net als in sommige gevallen in de
Verenigde Staten. In Europa en in Nederland is de situatie rustiger met minder
extreme verhogingen, tussen de 4 en 7%. In Londen daarentegen zie je
verhogingen van 20 tot 30% of zelfs wel meer. Dat is afhankelijk van de
verzekering en de business, in welke gebieden jouw organisatie actief is en hoe
goed je je huiswerk hebt gedaan.|
Dit laatste is volgens hem belangrijk. “Weten wat je preventiemaatregelen zijn,
weten hoe je verzekeringsprogramma in elkaar zit en weten hoe je op voorstellen
van een verzekeraar adequaat moet reageren. Niet achteroverleunen, maar actief
aan de slag. Dat betekent ook dat je in eigen huis je bestuur moet informeren
dat de markt is veranderd en dat ook de uitkomsten van de premiehoogte anders
is dan dat men de laatste jaren gewend is geweest. Doe je dit niet, dan ga je
zelf onderuit en dat wil je niet. Je moet het spel goed spelen.”
Het gehele interview is hier te vinden: https://www.narim.com/actueel/adri-vd-waart.html?utm_medium=email&utm_campaign=NARIMail%20november%202019&utm_content=NARIMail%20november%202019+CID_8d7b5f763a06dbc65c6ff27d3a62cb88&utm_source=Email%20marketing%20software&utm_term=LEES%20MEER