Kabinet trekt 50 miljoen euro voor aanpak ‘dodenwegen’

 

Het kabinet steekt 50 miljoen euro in de aanpak van gevaarlijke wegen buiten de bebouwde kom, in de volksmond beter bekend als ‘dodenwegen’. Dat maakt minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) vandaag (24 april) bekend, meldt het AD. Ongeveer 85% van alle verkeersdoden valt op provinciale en gemeentelijke wegen. Bij de wegen die op de schop gaan, geldt vaak een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur.

De 50 miljoen euro wordt vooral gebruikt om de bermen van deze zogeheten N-wegen (niet-autosnelwegen) veiliger te maken. “Want dat is iets waar je geen bestemmingplannen voor hoeft te wijzigen en waarmee je relatief eenvoudig aan de slag kunt. Ik wil gewoon tempo maken’’, zegt Van Nieuwenhuizen in een interview met het AD.

Zo kunnen obstakels als bomen worden weggehaald. Ook het plaatsen van geleiderails is een optie. “Liefst dertig procent van de dodelijke ongevallen komt voort uit een botsing met een obstakel in de berm. Het maakt uit: een enorm dikke boom of mooie groene struiken. Dat kan het verschil maken of je levend van een ongeluk afkomt of niet”, aldus de bewindsvrouw, die in het AD-interview aangeeft herinnerd te willen worden als ‘dé minister van verkeersveiligheid’.

Van het beschikbare geld gaat de helft –  25 miljoen euro – naar het verkeersveiliger maken van N-wegen van het rijk. De andere 25 miljoen is voor verbetering van de provinciale wegen. De provincies leggen daar 75 miljoen euro bij, is afgesproken. ,”Ik zou ook de hele som aan onze eigen rijkswegen kunnen spenderen, maar ik vind het juist belangrijk om de andere overheden aan te sporen maatregelen te nemen.’’ Daarom kiest ze voor gezamenlijke financiering Op die manier hoop ik meer voor elkaar te krijgen.’’

In 2016 vielen 629 doden in het verkeer. Morgen worden de cijfers van 2017 gepresenteerd. Van Nieuwenhuizen laat de oude doelstelling van het ministerie los om het aantal verkeersdoden terug te brengen naar 500 per jaar. “Het voelt heel raar om 500 als ambitie te hebben. Ik heb daar nooit een goed gevoel bij gehad. De ambitie moet gewoon nul zijn, ook al weet je dat je dat nooit kunt halen. Dus voortaan geldt zero tolerance. Die omslag gaan we nu met zijn allen maken’’, aldus de minsiter, die benadrukt dat verkeersveiligheid niet alleen een zaak is van de overheid. Daarom roept zij niet alleen alle gemeentebestuurders op om in de onderhandelingen die nu gaande zijn voor nieuwe colleges geld uit te trekken om het aantal doden terug te brengen, maar ook  iedere burger om zelf in veiligheid te investeren. “Maak gevaarlijk weggedrag bespreekbaar, ook als je het gevoel hebt dat je eigen vader of moeder deelname aan het verkeer steeds minder goed trekt.”

Foto Rijksoverheid