IUMI komt met voorstel aan IMO voor strengere voorschriften voor brandveiligheid containerschepen

De International Union of Marine Insurance (IUMI), de wereldwijde verzekeraarsorganisatie voor de transportbranche, heeft bij de International Maritime Organisation (IMO haar eerder toegezegde  document gepresenteerd waarin zij een oproep doet tot verbeteringen van de huidige veiligheidsvoorschriften ter voorkoming van branden op containerschepen.

IUMI zei dat verplichte maatregelen nodig zijn om het toenemende risico van branden op grote containerschepen aan te pakken. De huidige voorschriften van de Internationale Convention for the Safety of Life at Sea (SOLAS)), die elke vlaggenstaat  verplicht minimale maritieme veiligheidsnormen vast te stellen, zijn onvoldoende voor de omvang van de huidige containerschepen en de complexiteit van het bestrijden van branden aan boord van dergelijke schepen.

“De verwachte groei van de vloot van containerschepen en de grotere gemiddelde grootte van containerschepen zullen onvermijdelijk leiden tot een verder gevaar voor de bemanning en het milieu, en hogere kosten van schade aan vracht en schepen in geval van brand in de lading van containerschepen”, aldus IUMI, dat hieraan toevoegt dat de vrachtcapaciteit is toegenomen van vier miljoen TEU in 2000 tot 20 miljoen TEU in 2019. IUMI wijst ook op de grote gevaren  van onjuiste aangifte van lading met het oog op het brandrisico op containerschepen en stelt wijzigingen voor van de  SOLAS Hoofdstuk II-2 richtlijnen  met verbeterde bepalingen voor een tijdige branddetectie en een effectieve controle in containerladingen.

Het papier dat bij de IMO is ingediend, volgt verschillende industriële initiatieven om het verhoogde brandrisico aan boord van containerschepen aan te pakken. Vorig jaar nodigde IUMI deelnemers uit om een ​​expertgroep over containerbranden te vormen en een inzending voor te bereiden bij de IMO. Meer dan 30 experts uit vlaggenstaten namen deel aan de groep. De IMO-inzending wordt gesponsord door de Duitse vlaggenstaat naast de Bahama’s, BIMCO en de Community of European Shipyards ‘Associations.

Het voorstel zal tijdens een belangrijke vergadering in mei 2020 aan de Commissie maritieme veiligheid van de IMO worden voorgelegd.

IUMI stelt dat dat tussen 2000 en 2015 in totaal 56 branden op containerschepen hebben voorgedaan met een schade van $ 1 miljard of meer, exclusief verlies of reparatie van schepen. Cascoschade  veroorzaakt door 29 vrachtbranden tussen 2000 en 2019 kostte verzekeraars in totaal $ 189 miljoen.