Interpolis waarschuwt voor ‘zoom-ongelukken’ door online vergaderen vanuit de auto

Interpolis slaat alarm over online vergaderen vanuit de auto. Als werkgevers en werknemers geen goede afspraken hierover maken rukt het ‘Zoom-ongeluk’ op, vreest de verzekeraar.Vergadersoftware als Zoom, Hangout en Teams maakt het technisch zó eenvoudig dat zelfs vanuit de auto deelnemen aan een vergadering met de telefoon mogelijk is. ‘Doe dat nou niet’, waarschuwt Interpolis vandaag in het AD. “. Want online handsfree vergaderen is echt iets anders dan handsfree bellen. De online vergadering vergt fikse concentratie om alle stemmen uit elkaar te houden. Dat kan zo lastig zijn, dat je toch steeds even snel naar de telefoon kijkt om te zien wie er aan het woord is.”

Interpolis vreest een hausse aan Zoom-ongelukken nu het op de weg met het intrekken van het thuiswerkadvies weer bijna zo druk is als vanouds. Uit onderzoek van de verzekeraar blijkt dat de helft van de werkgevers verwacht dat online vergaderen een blijvertje is. En 20% van de mkb-bedrijven zegt dat personeel daadwerkelijk geregeld vanuit de auto inlogt bij een meeting.

Interpolis schrikt van deze negatieve kant van het hybride werken. ,,We zien het aantal schadegevallen weer toenemen terwijl dat met de verkeersintensiteit nog niet het geval is. Dat is zorgwekkend’’, zegt mobiliteitsspecialist Yvette Melis van Interpolis. Cijfers over hoeveel ongelukken zijn te wijten aan vergaderen achter het stuur heeft de verzekeraar nog niet.

“Echt gevaarlijk”

Wetenschappelijk bewijs of Zoomen in de auto echt gevaarlijker is dan een-op-een met iemand handsfree bellen is er nog niet. Het fenomeen is nog zo nieuw dat er geen onderzoek naar gedaan is, meldt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV). ,,We kunnen niet goed zeggen hoeveel gevaarlijker het is dan praten met één persoon. Bellen met een groep mensen is cognitief veel zwaarder omdat je dan ook moet opletten wie er aan het woord is. Alle aandacht die je geeft aan een zoomvergadering geef je niet aan het verkeer. En als je dan ook nog kíjkt naar het scherm dan kijk je niet naar de verkeerssituatie. Echt gevaarlijk,’’ zegt gedragsonderzoeker Sander van der Kint van de SWOV.

Werkgevers zouden het dreigende onheil moeten keren om in het mobiliteitsplan voor werknemers afspraken te maken over het veilig deelnemen aan het verkeer. ,,Spreek vergadertijden af die voor iedereen passend zijn, dan zit je ook veel rustiger in het verkeer. Ga naar een parkeerplaats als je weet dat er een Zoomsessie komt. Bij een groot deel van de onlinevergaderingen zijn er presentaties. In het gesprek wordt ook verwezen naar die beelden. Dat leidt allemaal af van het autorijden. Zo’n vergadering kún je niet volgen tijdens het rijden. Je leest ook geen boek achter het stuur’’, zegt René Voets, directeur bedrijven bij Interpolis.

Afleiding

Uit de bedrijfsenquête van Interpolis blijkt echter dat zeven op de tien bedrijven niets hebben geregeld over het veilig bijwonen van vergaderingen in de auto. ,,We zien uit onze maandelijkse BedrijvenMonitor dat een vijfde van de mkb’ers aangeeft dat werknemers deelnemen aan digitale vergaderingen in het verkeer. Dat wordt een dominantere factor in de oorzaak van schades. We weten uit eerder onderzoek dat nu al bij 68% van de verkeersongevallen afleiding een rol speelt’’, aldus Voets.

In anderhalf jaar zijn kantoorwerkers gewend geraakt aan digitaal vergaderen vanuit huis, de achtertuin of zelfs vanaf het vakantieadres. Waar je bent maakt niet uit om mee te kunnen praten. ,,Mensen zijn enorme gewoontedieren. Het online werken zoals je dat gewend bent neem je ook mee in de auto. Dat baart ons enorme zorgen. Uit ons onderzoek blijkt dat 16 procent van de mensen van plan in om online te gaan vergaderen in de auto. Ik schrik daarvan’’, zegt mobiliteitsspecialist Yvette Melis van Interpolis.

,,Je hebt achter het stuur fysieke afleiding, visuele afleiding, auditieve afleiding en cognitieve afleiding. Hoe meer je combineert hoe minder focus op de weg om verkeerssituaties in te schatten, mensen hebben nu eenmaal een beperkte mentale capaciteit om alles te verwerken. Vaak heb je maar een fractie van een seconde om te remmen om te voorkomen dat je die airbag tegen je neus hebt. Er is nóg een verschil met gewoon bellen in de auto. Die Zoomvergadering begint op een bepaald tijdstip en is niet afhankelijk van de verkeerssituatie waarin je zit. Je moet de verbinding maken of opnemen, je bent er met je gedachten bij want je wilt horen wie wat zegt, je kijkt naar het scherm. Driedubbel fout.’’

Niet doen’

Veilig Verkeer Nederland schrikt van het onderzoek van Interpolis. ,,Niet doen. Als je gewoon belt dan verdubbelt de kans op een ongeval. Als je een berichtje leest of typt, verzesvoudigt die kans’’, zegt Ingrid Wetser van VVN. ,,Je moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je een ingewikkelde kruising nadert en je zit een presentatie in de vergadering te volgen. Werkgevers mogen dit nooit verlangen van hun werknemers.’’

De regels over telefoongebruik in de auto zijn duidelijk. Bedienen van de telefoon in de houder mag, maar niet als dat leidt tot gevaarlijk gedrag in het verkeer. Youtubefilmpjes kijken, Netflixen, appjes sturen, het mag niet. Wie een onlinevergadering bijwoont tijdens een autorit en ook steeds naar het scherm kijkt, gaat zonder pardon op de bon als de politie het ziet.

Bron AD