Met bovenstaande resultaten en conclusie gaan we verder aan de slag. Per kennisdocument is meer input gekregen voor de meerjarenplanning en het regulier onderhoud aan kennisdocumenten. Waar regionaal eigen documenten of alternatieven worden gebruikt, gaan we vanuit het IFV verder onderzoeken wat dat wellicht beter maakt dan het originele document. We gaan ons nadrukkelijker richten op het ondersteunen van de implementatie van kennisdocumenten in de regio’s. De lectoren van de verschillende vakgebieden zijn hier vanzelfsprekend bij betrokken om de kennisdocumenten te verbeteren en meer af te stemmen op de doelgroep(en): de professionals in de fysieke veiligheid die in de praktijk met de documenten werken.
Wilt u naar aanleiding van het onderzoek reageren? Stuur dan een e-mail naar info@ifv.nl o.v.v. onderzoek kennisdocumenten.
3 oktober 2018
Professionals die in de fysieke veiligheid werken, kunnen te maken krijgen met een handreiking, protocol of ander soortgelijk document. Eerder dit jaar is onderzoek gedaan naar het gebruik van twaalf van deze kennisdocumenten. Het IFV beheert en onderhoudt van deze documenten. Een belangrijk inzicht uit het onderzoek is dat naarmate een kennisdocument van recentere datum is, de bekendheid groter lijkt te zijn.
De vragenlijst is ingevuld door 634 respondenten die werken bij veiligheidsregio’s, brandweer, GGD/GHOR, politie, gemeenten, Defensie en andere crisispartners. Ruim 40% van de deelnemers gaf aan mee te willen werken aan mogelijk verdiepende behoeftenonderzoeken.
Wat valt op in de resultaten?
Vanwege de grote verschillen in respons per kennisdocument is het lastig om eenduidige conclusies te trekken. Ondanks dat valt het volgende op:
- De meeste kennisdocumenten zijn bij 20% tot 30% van de respondenten bekend. Het gaat hierbij om documenten voor specialisten en deze zijn dus ook niet altijd voor een grotere doelgroep bedoeld.
- Naarmate een kennisdocument van recentere datum is, lijkt de bekendheid groter.
- Als een kennisdocument bekend is, ligt het gebruik daarvan tussen de 20% tot 70%. Ook hierbij geldt hoe recenter, hoe hoger het gebruik. Dit geldt ook voor meer specialistische kennisdocumenten (bijvoorbeeld handreiking LNG en landelijk protocol schuilen of ontruimen/evacueren bij gevaarlijke stoffen): bij bekendheid ligt het gebruik boven de 50%.
- Als het kennisdocument niet gebruikt wordt, wordt vaker aangegeven dat regionale alternatieven gebruikt worden. Waarop deze dan gebaseerd zijn, wordt in een vervolgonderzoek onderzocht.
- Met enige regelmaat wordt aangegeven dat een kennisdocument niet praktisch toepasbaar is. Dit is te verklaren doordat naast praktische zaken als stroomschema’s, instructiekaarten, enz. het document ook de uitgangspunten, beleid, wetgeving, vakgebied en afspraken bevat.
- De meeste respondenten komen uit de veiligheidsregio’s en de brandweer lijkt de voornaamste doelgroep. Dit roept echter de vraag op of die doelgroep beter is bereikt of dat andere doelgroepen onze kennisdocumenten niet (goed) kennen. Hoe nu verder? Met bovenstaande resultaten en conclusie gaan we verder aan de slag. Per kennisdocument is meer input gekregen voor de meerjarenplanning en het regulier onderhoud aan kennisdocumenten. Waar regionaal eigen documenten of alternatieven worden gebruikt, gaan we vanuit het IFV verder onderzoeken wat dat wellicht beter maakt dan het originele document. We gaan ons nadrukkelijker richten op het ondersteunen van de implementatie van kennisdocumenten in de regio’s. De lectoren van de verschillende vakgebieden zijn hier vanzelfsprekend bij betrokken om de kennisdocumenten te verbeteren en meer af te stemmen op de doelgroep(en): de professionals in de fysieke veiligheid die in de praktijk met de documenten werken.
.
Doel onderzoek: bekendheid en gebruik kennisdocumenten
In dit onderzoek stond de bekendheid met en het gebruik van twaalf kennisdocumenten centraal. Kennisdocumenten hebben betrekking op de organisatie en werkwijze van de brandweer, de geneeskundige hulpdiensten en andere betrokken partners. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan Bestuurlijke Netwerkkaarten Crisisbeheersing en Bevoegdhedenschema’s, Referentiekader Regionaal Crisisplan en Basis voor brandveiligheid. Het IFV is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van deze documenten.