Handreikingen beveiligingsmaatregelen buitenterreinen aangepast

Het netwerk mobiliteit & transport van het platform Risicodeskundigheid heeft de handreiking aangepast waarmee verzekeraars en verzekerde mobiliteitsbedrijven hun risicoklasse kunnen bepalen en daarmee het gewenste beveiligingsniveau. Ook de handreiking voor de transport- en logistieke bedrijven is aangepast. Met de aanpassingen zijn de handreikingen voor wat betreft de gebruikte terminologie weer in lijn met de Verbeterde Risicoklassenindeling van het CCV, de VRKI 2.0.

Verzekeraars worden nog steeds vaak geconfronteerd met criminaliteit op de buitenterreinen van autobedrijven. Zwaar georganiseerde bendes betreden in de nacht de terreinen om vervolgens van een groot aantal auto’s en kostbare onderdelen te stelen, zoals velgen/banden, airbags, xenonverlichting, navigatiesystemen, etc. De schades die daarbij optreden zijn van een ongekende omvang. Vaak raken hierbij tientallen auto’s tegelijk zwaar beschadigd. Dit levert niet alleen een grote schade voor de verzekeraar op, maar heeft ook een enorme impact op de betreffende ondernemer. Preventieve maatregelen zoals opgenomen in de handreiking kunnen een bijdrage leveren bij het aanpakken van deze problematiek. 

Voor transport- en logistieke bedrijven is een vergelijkbaar instrument ontwikkeld. Ook die worden geconfronteerd met diefstal van voer- en werktuigen en opgeslagen goederen van hun buitenterreinen. Het is ter beoordeling van de verzekeraar of deze van deze handreikingen gebruik wenst te maken en of de praktische invulling door het betreffende bedrijf afdoende is. De handreiking maakt geen onderdeel uit van een certificeringstraject. Het vaststellen of een bedrijf voldoet aan het gewenste beveiligingsniveau is een zaak tussen de individuele verzekeraar en verzekerde.

Bekijk hier de handreiking voor de mobiliteitsbedrijven en hier voor de transport en logistieke bedrijven.