Handreikingen Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen aangepast

De handreikingen ‘Beveiligingsmaatregelen Buitenterreinen’ zijn opnieuw door het netwerk mobiliteit & transport van het Platform Risicodeskundigheid beoordeeld waarbij mede gekeken is naar de ervaringen in praktijk. De werkgroepleden concluderen dat de opzet en indeling nog actueel zijn en goed aansluiten op de VRKI 2.0. Wel zijn twee kleine aanpassingen doorgevoerd. Met de handreikingen kunnen verzekeraars en mobiliteits-, transport- en logistieke bedrijven hun risicoklasse bepalen.

Aanpassing RE-maatregelen

De eerder opgenomen toevoegingen “Voorheen AL 1 + AL 2” en “(niet)beveiligd tegen sabotage” zijn verwijderd uit beide handreikingen. In de handreiking voor Mobiliteitsbedrijven is, vanwege de stijging van de waarde van de tweedehands voertuigen en de groei in aantallen ervan, besloten om de leeftijdsgrens voor voertuigen van drie jaar na de productiedatum komen te vervallen.

Inbraak bedrijventerreinen

Auto-, transport- en logistieke bedrijven en hun verzekeraars worden vaak geconfronteerd met criminaliteit op buitenterreinen. Zo betreden zwaar georganiseerde criminele bendes ‘s nachts de terreinen om auto’s en kostbare onderdelen te stelen. Denk aan velgen, banden, airbags, werktuigen, navigatiesystemen en xenonverlichting. Diefstal en schade heeft vaak grote impact op de betreffende ondernemer.

Gratis handreikingen

Om ondernemers te helpen bij het aanpakken van deze problematiek hebben risicodeskundigen, verenigd in het Verbond van Verzekeraars, twee handreikingen ontwikkeld. Een voor mobiliteitsbedrijven en een voor logistieke en transportbedrijven.  Met behulp van deze handreikingen kunnen risicoklassen bepaald worden en daarmee het gewenste preventie- en beveiligingsniveau.

De handreikingen zijn in 2019 voor wat betreft de gebruikte terminologie in lijn gebracht met de Verbeterde Risicoklassenindeling van het CCV, de VRKI 2.0.