Duitse industriële verzekeraars hebben tijdens de verhardende markt een enorme reputatieschade opgelopen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het GVNW, de Duitse brancheorganisatie van risk – en insurancemanagers, onder de leden.
Maar liefst 79% bestempelt het imago van de zakelijke verzekeraars als ‘zeer slecht’ en zes procent als ‘slecht’. Een op de tien GVNW-leden vindt het imago van de verzekeraars ‘bevredigend’ en slechts vijf procent ‘goed’. Geen enkele Duitse risk- en insurancemanager vindt het imago ‘zeer goed’. Makelaars daarentegen scoren beduidend beter. Bijna een derde (31%) van de GVNW-leden bestempelt de prestaties van hun makelaar als ‘zeer goed’, 45% als ‘goed’, 20% als ‘bevredigend’ en slechts 4% als ‘slecht.
Uit het onderzoek van de Duitse NARIM komt verder naar voeren dat alle (100%) van de GVNW-leden het afgelopen jaar met een premieverhoging is geconfrnteerd, , 84,1% met verminderde tekencapaciteit, en 73,2% met dekkingsbeperkingen of -uitsluitingen. Daarnaast is 58,5% van mening dat er het afgelopen jaar sprake was van een slechte of te late communicatie met verzekeraars, heeft 31,7% geen volledige dekking kunnen krijgen voor hun risico’s en spreekt 14,6% van éen moeizame schadeafwikkeling