GVNW-onderzoek: reputatie industriële verzekeraars heeft in harde markt een flinke deuk opgelopen

Duitse industriële verzekeraars hebben tijdens de verhardende markt een enorme reputatieschade opgelopen. Dat blijkt uit een recent onderzoek van het GVNW, de Duitse  brancheorganisatie van risk – en insurancemanagers,  onder de  leden.

Maar liefst 79% bestempelt het imago van de zakelijke verzekeraars als ‘zeer slecht’ en zes procent als ‘slecht’. Een op de tien GVNW-leden vindt het imago van de verzekeraars ‘bevredigend’ en slechts vijf procent ‘goed’. Geen enkele Duitse risk- en insurancemanager vindt het imago ‘zeer goed’. Makelaars daarentegen scoren beduidend beter. Bijna een derde (31%) van de GVNW-leden bestempelt de prestaties van hun makelaar als ‘zeer goed’, 45% als ‘goed’, 20% als ‘bevredigend’ en slechts 4% als ‘slecht.

Uit het onderzoek van de Duitse NARIM komt verder naar voeren dat alle (100%) van de GVNW-leden het afgelopen jaar met een premieverhoging is geconfrnteerd, , 84,1% met verminderde tekencapaciteit, en 73,2%  met dekkingsbeperkingen of -uitsluitingen. Daarnaast is 58,5% van mening  dat er het afgelopen jaar sprake was van een slechte of te late communicatie met verzekeraars, heeft 31,7% geen volledige dekking kunnen krijgen voor hun risico’s  en spreekt 14,6% van éen moeizame schadeafwikkeling