Grote verschillen in cyberbestendigheid Nederlandse sectoren

 Afgelopen weekend heeft het WannaCry-virus wereldwijd een ravage aangericht. De paniek en gevolgen van de aanval bevestigen het beeld van de Cyber Security Raad. Het Nederlandse bedrijfsleven blijkt onvoldoende beschermt tegen cyberaanvallen.

Hoe verschilt het cybergevaar per sector? Financiële instellingen en overheden lopen ogenschijnlijk meer risico dan de detailhandel of horeca. In een onlangs verschenen rapport van Deloitte werd het cyberrisico per sector gekwantificeerd. Ook de houding ten opzichte van cyberveiligheid verschilt per sector. Uit cijfers van het CBS blijkt dat het percentage bedrijven met actief cyberveiligheidsbeleid aanzienlijk verschilt per sector.

Grote verschillen

Wanneer deze twee onderzoeken naast elkaar worden gelegd is het duidelijk dat er grote verschillen zijn in de cyberbestendigheid van de Nederlandse sectoren. De cyberscore geeft de verhouding aan tussen het risico dat een sector loopt en het percentage bedrijven dat actief beleid voert op cyberveiligheid. Een positieve score betekent dat de sector hoger rankt op cyberbeleid dan op risico. De Telecomsector scoort het best: het risico is hier gematigd maar cyberveiligheidsbeleid sterk aanwezig. Media en zakelijk dienstverlening scoren daarentegen het laagst.

Bedrijven die het meeste gevolg ondervinden bij een cyberaanval zijn banken en verzekeraars. Zij doen ook relatief het meeste aan cyberveiligheid. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 66% van de banken en 81% van de verzekeraars een cyberveiligheidsbeleid in plaats heeft.Bedrijven die onvoldoende veiligheidsmaatregelen nemen tegen cyberaanvallen kunnen aansprakelijk worden gesteld door andere bedrijven of personen. Ook kan een aanval van bijvoorbeeld gijzelsoftware een sterk gedigitaliseerd bedrijf volledig platleggen. Cyberverzekeringen bieden bescherming tegen deze risico’s. De aandacht voor cyberverzekeringen krijgt met de impact van het WannaCry-virus een nieuwe boost: aandacht die in enkele sectoren hard nodig is.