GlobalData: Inflatie vormt de grootste uitdaging voor de verzekeringssector in 2023

Bij het ingaan van 2023 zal de recordhoge inflatie en de daaruit voortvloeiende crisis op het gebied van de kosten van levensonderhoud volgens experts uit de verzekeringsindustrie de grootste uitdaging vormen voor de verzekeringssector, aldus GlobalData. Het data- en analysebedrijf merkt op dat nu consumenten het financieel moeilijker hebben dan ooit, verzekeraars wellicht flexibel en innovatief moeten zijn om klanten te behouden.

Volgens een enquête van GlobalData noemde meer dan een derde van de insiders in de verzekeringssector de inflatie als de belangrijkste uitdaging voor 2023. Het lag aanzienlijk voor op andere belangrijke thema’s zoals digitalisering, klimaatverandering, regelgeving, COVID-19, cybercriminaliteit en geopolitiek.

 Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Inflatie vormt zo’n belangrijke bedreiging voor verzekeraars omdat ze te maken hebben met een mes dat aan twee kanten snijdt. Verzekeraars krijgen zelf te maken met inflatoire druk wat betreft de kosten van hun bedrijfsvoering en de claimkosten zullen stijgen als gevolg van het duurder worden van leveringen en werk. Maar terwijl verzekeraars hogere schadekosten gewoonlijk in de vorm van hogere premies aan de consument doorberekenen, hebben particulieren in het Verenigd Koninkrijk minder besteedbaar inkomen dan ooit, nu de kosten van levensonderhoud stijgen en de lonen stagneren. Dit maakt het moeilijk voor verzekeraars om premieverhogingen door te drukken zonder klanten te verliezen en de penetratiegraad te zien dalen.”

Uit de 2022 UK Insurance Consumer Survey van GlobalData blijkt dat consumenten bij persoonlijke producten meer onderzoek doen bij verlenging van de verzekering(en), maar niet noodzakelijkerwijs meer overstappen. Dit is waarschijnlijk te wijten aan de hervormingen van de Financial Conduct Authority die verzekeraars verhinderen om nieuwe klanten preferentiële tarieven aan te bieden, evenals verzekeraars die worstelen om goedkopere premies aan te bieden terwijl hun eigen kosten stijgen.

Dit betekent dat verzekeraars die een punt van differentiatie bieden, waarschijnlijk meer nieuwe klanten zullen aantrekken, aangezien consumenten steeds meer op zoek zijn naar elke mogelijke toegevoegde waarde. Dit kan meer flexibiliteit inhouden, zoals de mogelijkheid om dekking aan en uit te zetten, alleen te betalen voor wat ze precies gebruiken (bv. pay-per-mile), of zelfs betalingspauzes (zoals tijdens de COVID-19 pandemie).

Carey-Evans concludeert: “In het algemeen zal het voor verzekeraars moeilijk zijn om op korte termijn winst te maken op premies en de penetratiegraad op peil te houden. Het kan verstandig zijn om een langetermijnaanpak te hanteren om te proberen bestaande klanten tevreden te houden en nieuwe klanten te winnen door consumenten meer flexibiliteit te bieden als de financiële problemen begin 2023 toenemen.”