Gerjan Delhaas (Unilever): “Verzekeringsbranche denkt nog te veel in productoplossingen en minder in risico-oplossingen”

“In het algemeen ervaar ik de samenwerking met de verzekeringsbranche als goed en prettig, al hangt dit in onze wereld van people’s business regelmatig ook sterk van de persoon af. Dat neemt niet weg dat zaken natuurlijk altijd beter kunnen. Zo wordt er in mijn ogen links en rechts nog te veel in productoplossingen gedacht en minder in risico-oplossingen.” Dat zegt Gerjan Delhaas, (midden op foto)  Corporate Insurance Manager bij Unilever, in een interview in het eind december verschenen Risk & Business Magazine.

Daarin licht hij zijn stanspunt verder toe: “Neem cyber, blockchain en Internet of Things. Ik zie te veel ‘standaard’ productoplossingen, die mijns inziens voor bedrijven als ons niet werken. Consultants, makelaars en verzekeraars kunnen zich misschien wat nadrukkelijker verdiepen in hoe het er in de praktijk aan toe gaat bij bedrijven om nog beter te kunnen begrijpen welke risico’s zij lopen, maar vooral ook hoe zij hier mee omgaan. De praktijk is mijns inziens namelijk vaak anders dan de theorie, zeker in multinationale verzekeringsprogramma’s.”

Uitwisselen van kennis

Met het oog daarop pleit Delhaas voor meer uitwisselen van kennis.  “Voor een onderzoek tijdens mijn MBA heb ik eens geconstateerd dat er (te) weinig ‘klant-ervaring’ aan de kant van verzekeraars en makelaars zit. De uitdaging is om die kennis te vergroten, zodat zij een nog beter inzicht krijgen in onze werkwijze en specifieke wensen en behoeften en kunnen zij hun dienstverlening daar nog beter op inrichten. Of dat haalbaar is, is aan hen, maar ook aan ons. We kunnen niet zonder elkaar, samenwerken dus. En waar een wil is, is een weg.”

Meer samenwerken met elkaar – makelaar, verzekeraar, klant – is dan ook de boodschap die Delhaas aan de verzekeringsbranche zou willen meegeven.  “Op meerdere terreinen. Kennis delen is in mijn ogen vandaag de dag cruciaal, niet in de laatste plaats door nieuwe risico’s die op ons afkomen, waaronder cyber, Internet of Things, blockchain, etc. Op die manier kunnen we samen tot betere (product)oplossingen komen voor de risico’s die bedrijven graag zouden willen verminderen of afdekken.”

Aanleiding voor het interview vormde het feit dat Gerjan Delhaas afgelopen najaar tweemaal werd genomineerd als ‘Rising Star of the Year’: bij de European Risk Management Awards van FERMA en vakblad Commercial Risk Europe en voor de European & UK Captive Review Awards 2018 van magazine Captive Review.  De Award voor de eerste categorie ging uiteindelijk naar een Britse collega, maar Delhaas werd door Captive Review wél verkozen tot ‘Rising Star of the Year’.

Het gehele artikel kunt u hier bekijken: http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2018/12/RB_8_2018.pdf.