Fietsers bij zelfrijdende auto onzekerder dan bij traditionele auto

Fietsers voelen zich bij een dreigend conflict met een zelfrijdende auto onzekerder dan bij een dreigend conflict met een traditionele auto. Dit blijkt uit het feit dat ze bij een kritische situatie met een zelfrijdende auto vaker aangeven toch te zullen remmen terwijl ze voorrang hebben, dan bij een kritische situatie met een traditionele auto. Dit blijkt uit het SWOV-rapport Hoe reageren fietsers op zelfrijdende auto’s? Gedragsintenties bij ontmoetingen op kruispunten’, dat SWOV onlangs heeft gepubliceerd.

Maar als de zelfrijdende auto de fietser laat weten dat deze is opgemerkt en dat het voorrang zal geven, hebben fietsers in conflictsituaties juist minder de neiging om te remmen bij een zelfrijdende auto dan bij een traditionele auto. Vrouwen en mannen verschilden hierbij niet van elkaar en ook de leeftijd van de fietser bleek geen rol te spelen bij de intentie om te remmen.

Voorlichting

De mate waarin fietsers zijn voorgelicht over zelfrijdende auto’s heeft invloed op hun intentie om te remmen in conflictsituaties waarin ze voorrang hebben. Na het zien van een positief voorlichtingsfilmpje over zelfrijdende auto’s, was men meer geneigd om door te fietsen (minder geneigd om toch te remmen) dan na een negatief filmpje over zelfrijdende auto’s.

Bij de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s dient te worden meegenomen dat fietsers zich anders gedragen in conflictsituaties met zelfrijdende auto’s wanneer deze met hen kunnen communiceren. Ook is het aan te bevelen om de invloed van de verschillende typen voorlichting mee te nemen in de voorlichting aan fietsers wanneer zelfrijdende auto’s op de openbare weg worden geïntroduceerd. Ook wordt de intentie van de fietser om te remmen werd beïnvloed door de urgentie  van het conflict. Hoe urgenter het conflict was, hoe vaker deelnemers aangaven te willen remmen. De gedragsintentie om te remmen bij toenemende urgentie liep sterker op voor ‘gewone’ zelfrijdende auto’s dan voor de zelfrijdende auto’s die fietsers lieten weten dat zij waren opgemerkt en voorrang zouden krijgen.