Heeft een vuilnisbak dezelfde verzekeringsoplossing
nodig als een auto? In het geval van de vuilnisrobot, die van 22 tot en met 25
september over de Scheveningse boulevard rijdt, is dat zeker het geval. “Het
verschil tussen een zelfrijdende auto en een zelfrijdende vuilnisrobot is in
die zin niet heel groot. Het gaat om een vergelijkbaar verkeersrisico. En nu
steeds meer slimme voertuigen terug te vinden zijn in ons verkeer , zoals nu de
vuilnisrobot tijdens het Living Lab Scheveningen, is een passende
verzekeringsoplossing noodzakelijk”, volgens Evert-Jeen van der Meer van Aon,
die als verzekerings- en risicoadviseur veel kennis en expertise heeft als het
gaat om autonome voertuigen en de verzekerbaarheid daarvan. Van der Meer: “Met
de data die wij verzamelen met de zelfrijdende vuilnisrobot kunnen wij onze
inzichten in verkeersrisico’s verder verrijken.”
Adoptie slimme voertuigen
Aon helpt de adoptie van slimme auto’s en daarmee ook de toekomst van autonoom
rijden te versnellen. Dat doet Aon onder andere door het stimuleren en
verzekeren van proeftuinen waar zelfrijdende voertuigen worden getest. Van der
Meer: “De hamvraag bij deze autonome mobiliteitsinnovaties blijft, die niet
altijd binnen de traditionele toelatingseisen vallen, wie er aansprakelijk is
wanneer zich een ongeval voordoet. Is dat de fabrikant? De bestuurder? De
eigenaar? Of toch de wegbeheerder?” Daarnaast spelen ook cyberrisico’s een belangrijke
rol, omdat deze autonome voertuigen digitaal gekoppeld zijn met de
buitenwereld.”
Anders dan de statische vuilnisbakken op de boulevard beweegt deze vuilnisrobot
van Future Mobility Network zich soepel tussen de mensenmenigte. De robot is
uitgerust met anti-collision sensoren, een softwarepakket en heeft een maximale
snelheid van vijf kilometer per uur. De bezoekers van de Scheveningse boulevard
worden hiermee op ludieke wijze geïnformeerd over het zwerfafvalprobleem. De
robot is ook ‘coronaproof’ omdat de deksel niet aangeraakt hoeft te worden