Duits onderzoek: 100% autogordel om leidt jaarlijks tot 200 minder verkeersdoden en 1.500 minder gewonden

 

Wanneer in Duitsland alle bestuurders en inzittenden van personenauto’s altijd hun autogordel om zouden doen, zal dat jaarlijks 200 minder verkeersoden en 1.500 minder zwaargewonden op de weg met zich meebrengen. Dat is één van de belangrijkste conclusies uit een recent onderzoek van de UDV (Unfallforschung der Versicherer), het verkeersongevallenonderzoeksbureau van de Duitse verzekeraars.

Volgens officiële cijfers van het Bundesanstalt für Strassenwesen, het wetenschappelijk onderzoeksbureau van het Duitse Ministerie van Verkeer, rijden 98% van de bestuurders en inzittenden met de gordel om. Volgens het UDV-onderzoek had 28% van de dodelijke slachtoffers bij verkeersongevallen hun gordel niet of niet goed om.  “Dat geeft meteen het grote potentieel aan. Met geen enkele andere individuele maatregel kunnen zoveel verkeersdoden en -gewonden worden verminderd”, verklaart UDV-directeur Siegfried Brockmann.

Andere uitkomsten uit het onderzoek zijn dat ‘niet-gegordelde’ autobestuurders het vaakst in het verkeer om het leven komen of zwaar gewond raken (43% (m gevolgd door passagiers op de achterbank (36%) en bijrijders voorin (21%), Meer dan tweederde van de slachtoffers waren mannen, de gemiddelde leeftijd 32 jaar.

Controlefunctie voor  inzittenden

Omdat de veiligheidsvoordelen van het dragen van een autogordel algemeen bekend is, wilde het UDV weten waarom bestuurders en andere inzittenden toch niet altijd de gordel omdoen. Uit het landelijke UDV-onderzoek kwam onder meer naar voren dat hiervoor vaak als reden wordt aangevoerd dat vanwege de geringe snelheid binnen de bebouwde kom het niet nodig is om een gordel om te doen. Mannen voeren dit argument veel vaker aan als vrouwen. Ook rijdt men zonder gordel om, omdat er in het voertuig te weinig gordels aanwezig zijn.

Omdat van het verkrijgen van een verkeersboete volgens het UDV te weinig effect uitgaat, ziet het onderzoeksbureau hiervoor vooral een controlerende rol weggelegd voor de inzittenden om bestuurders te wijzen op het belang altijd een autogordel te dragen. Desondanks vindt Siegfried Brockmann dat er meer politiecontroles moeten worden uitgevoerd op het dragen van autogordels en dat overtreders zwaarder dan nu moeten worden gestraft. Ook vindt hij dat de auto-industrie ervoor moet zorgen dat auto’s standaard worden uitgerust met autogordels. Ook moet volgens hem het manipuleren van waarschuwingslampjes voor autogordels technisch onmogelijk worden gemaakt. “Het ultieme doel moet zijn dat 100% van de autogordels worden gedragen in het verkeer.”