Covid-19 zorgt voor recordverstoring van de toeleveringsketen en een hernieuwde focus op risico’s

Organisaties van over de hele wereld meldden meer verstoring van de toeleveringsketen in 2020 dan ooit tevoren in de afgelopen 12 jaar, met Covid-19 als hoofdoorzaak en met een grote impact op Tier 2 en hoger, aldus het BCI Supply Chain Resilience Report 2021. Uit het onderzoek onder meer dan 173 personen – waaronder riskmanagers en bedrijfscontinuïteitsprofessionals – uit 62 landen bleek dat 28% van de organisaties vorig jaar meer dan tien verstoringen van de toeleveringsketen had meegemaakt. Dit is gestegen van 4,8% in 2019 en is het hoogste sinds de BCI 12 jaar geleden met zijn peiling begon. Organisaties gaven Covid-19 de schuld van de dramatische toename, waarbij Europese respondenten ook zeiden dat Brexit-gerelateerde kwesties  een probleem waren.

Het rapport stelt vast dat Covid-19-gerelateerde verstoringen vaker buiten Tier 1 voorkwamen dan andere verstoringen. Ongeveer 40% van de pandemische verstoringen was in Tier 2 of hoger, vergeleken met 32% door andere oorzaken .Uit het onderzoek blijkt dat grensoverschrijdend vervoer over land de belangrijkste oorzaak was van logistieke verstoringen in 2020 – waar 84% van de respondenten last van had. Daarna volgden vertragingen bij binnenlands vervoer over land (70%), vertragingen bij vervoer over zee (65%) en door de lucht (63%).

En de BCI zegt dat de logistieke problemen in ieder geval dit jaar zullen aanhouden. “Alle transportmethoden zijn getroffen door Covid-19. Aan het begin van de pandemie hebben luchtvrachtaanbieders passagiersvliegtuigen gebruikt om het gebrek aan beschikbaarheid van vracht te compenseren, had het landtransport zijn eigen uitdagingen met goederen die aan de grenzen werden vastgehouden en zeevracht kampt nu met wereldwijde containertekorten. Nu het wereldwijde transport van vaccins het grootste logistieke project sinds de Tweede Wereldoorlog wordt genoemd, zullen de logistieke tegenwind waarschijnlijk aanhouden tot in 2021 en daarna, ”zegt het in het rapport.

Het onderzoek laat zien dat het senior management zich meer dan ooit bezighoudt met supply chain-kwesties. Ongeveer 83% van de respondenten gaf aan dat de betrokkenheid van het management bij het risico van de toeleveringsketen nu gemiddeld of hoog is. Dit is bijna tien procentpunt hoger dan in 2019. De BCI denkt dat deze belangstelling ook na de pandemie zal blijven bestaan. “Het rapport laat zien hoe problemen met de toeleveringsketen ertoe hebben geleid dat de balanspositie  in 2020 een klap heeft gekregen, waardoor de belangstelling voor de raad van bestuur groot is geworden. Nu regeringen zaken als moderne slavernij binnen de  toeleveringsketens aanpakken, hebben Business Continuity-professionals er vertrouwen in dat dit verhoogde niveau van belangstelling kan – en moet – blijven, ”aldus het instituut.  

Ondertussen zullen meer organisaties nu waarschijnlijk bedrijfscontinuïteitsregelingen bij kritieke leveranciers aankaarten, tot 75% in 2020 van 66% in 2019. Een andere positieve bevinding dit jaar is dat de meeste organisaties bij het uitvoeren van hun due diligence-processen nu verder gaan dan een aanvinkvakje. Meer dan de helft vraagt ​​nu volledige details van bedrijfscontinuïteitsprogramma’s, in plaats van alleen te vragen of er een plan is.

Maar uit het onderzoek bleek dat er voorafgaand aan het contract meer due diligence nodig is. Slechts een op de zes organisaties voerde vorig jaar in de inkoopfase een due diligence-onderzoek uit naar de bedrijfscontinuïteitsprogramma’s van alle leveranciers, en een kwart deed dat pas toen het contract werd ondertekend. Het rapport laat ook zien dat meer organisaties dan ooit technologie gebruiken om te helpen bij het supply chain-management en het in kaart brengen van de risico’s .

Ongeveer 56% gebruikt nu technologie om verstoringen in de toeleveringsketen te analyseren en erover te rapporteren, en het aantal dat technologie gebruikt om te helpen bij het in kaart brengen van de toeleveringsketen, is sterk gestegen van 22,6% in 2019 naar 40,5%. Meer dan de helft van de bedrijven(57,6%)  meldden dat Covid-19 de reden is geweest om te investeren in nieuwe technologie en tools.

“Hoewel positieve resultaten kunnen worden behaald vanaf 2020, is er nog werk aan de winkel voordat verstoringen van de toeleveringsketen beter beheersbaar worden … Veel organisaties slagen er nog steeds niet in om de juiste zorgvuldigheidsniveaus uit te voeren bij hun leveranciers, met name die buiten hun directe leveranciers,” aldus BCI-voorzitter Christopher Horne in het rapport. “Desalniettemin is 2020 een drijvende kracht achter verandering geweest en de positieve stijgingen die we dit jaar hebben geconstateerd in termen van de diepgang van due diligence, het in kaart brengen van processen en nauwere relaties met leveranciers, zullen ervoor zorgen dat organisaties beter gepositioneerd zijn om toekomstige wereldwijde verstoringen het hoofd te bieden. We moeten er alleen voor zorgen dat de geleerde lessen niet worden vergeten ”, voegt hij eraan toe. Uit het onderzoek blijkt ook dat hoewel meer organisaties vorig jaar melding maakten van gedeeltelijke of volledige verzekeringsdekking voor verstoring van de toeleveringsketen, een groeiend aantal