Clyde & Co lanceert aanbod cyberrisico’s

Wereldwijd advocatenkantoor Clyde & Co heeft de lancering aangekondigd van een nieuw internationaal aanbod om organisaties te helpen bij het beheren van en reageren op cyberrisico’s.

Het nieuwe aanbod, genaamd “One”, stelt juridische expertise centraal in de strijd tegen cybercriminelen en helpt organisaties te reageren op cyberdreigingen en hun veerkracht te versterken. Het door advocaten geleide programma is een one-stop-shop benadering, waarbij gebruik wordt gemaakt van een wereldwijd panel van leveranciers in alle disciplines op basis van de behoeften van de klant. One bouwt voort op het bestaande aanbod van Clyde & Co in antwoord op de groeiende dreiging van cyberrisico’s, de toegenomen complexiteit ervan en de aanzienlijke impact die cyberdreigingen nu hebben op bedrijven in alle sectoren en regio’s.

Het One-netwerk wordt geleid door drie partners van Clyde & Co die gespecialiseerd zijn in cyberrisico’s, aansprakelijkheid en procesvoering: Helen Bourne (foto linksboven) en Ian Birdsey (foto middenboven), beiden gevestigd in het Verenigd Koninkrijk, en John Moran (foto rechtsboven), gevestigd in Australië. Zij worden ondersteund door meer dan 40 partners van Clyde & Co en hun teams over de hele wereld, die samen meer dan 4.000 cybergebeurtenissen hebben beheerd.

Het One-netwerk zal 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn voor klanten via wereldwijde telefonische meldpunten en e-mail.

“Clyde & Co heeft gedurende meerdere jaren een wereldwijd team van cyberexperts ontwikkeld”, aldus Bourne. “Elke bedrijfssector in elk land wordt geconfronteerd met een steeds groter risico om het doelwit te worden van cybercriminelen, en we wilden onze wereldwijde expertise consolideren in een oplossing die zou voldoen aan de behoeften en eisen van klanten.

“Dat heeft ons ertoe gebracht het concept van One te creëren als een complete cyberoplossing onder leiding van deskundige advocaten en ondersteund door een reeks vertrouwde verkopers – één enkel telefoontje dat onmiddellijk toegang biedt tot een complete reeks cyberspecialisten, waar ook ter wereld. De lancering van One, en het gemakkelijk toegankelijk maken van de oplossing, is voor ons een opwindende kans om cliënten te helpen een van de meest uitdagende problemen waarmee hun bedrijf wordt geconfronteerd, te beheersen.”

“De strijd tegen cyberdreigingen is veel meer dan een technische uitdaging”, aldus Birdsey. “Juridische kwesties vormen de kern hiervan en moeten de reactie sturen. De cyberaanval van vandaag is heel anders dan die van vijf jaar geleden. Terwijl organisaties hebben geleerd hoe ze moeten reageren, hebben criminelen geleerd hoe ze hun voorsprong kunnen behouden.

“Hun aanvallen zijn complexer en ernstiger geworden. We hebben ook gezien dat cybergerelateerde rechtszaken zijn uitgegroeid tot een van de meest uitdagende gebieden van het internationale recht. We hoeven alleen maar te kijken naar de opkomst van class actions zoals die eerder tegen Google, TikTok en Facebook zijn aangespannen. Juridische expertise gaat hand in hand met het beheer van cyberincidenten en daarom is Clyde & Co, een wereldwijd geïntegreerd advocatenkantoor, het juiste eerste aanspreekpunt om deze kwesties voor cliënten te beheren.”

“Vandaag de dag is er een duidelijke ruimte in de markt voor een door advocaten geleid antwoord op cyberdreigingen,” aldus Moran. “Vanwege de complexiteit van deze kwesties, het multi-jurisdictionele karakter ervan, de gevoeligheid van de gegevens en het potentieel voor betrokkenheid van de regelgeving, is een ervaren juridisch team perfect geplaatst om de reactie te leiden en te begeleiden. Het laatste wat een bedrijf nodig heeft, is worstelen met de reactie op een cyberinbreuk terwijl het de dagelijkse handel probeert te beheren.”

Het One-programma is ontworpen om de volledige cyberlevenscyclus te ondersteunen door klanten te helpen hun cyberweerbaarheid te vergroten en een volledig spectrum van ondersteuning te bieden aan organisaties die worden getroffen door cyberdreigingen. Het werkt rechtstreeks met bedrijven of via verzekeraars.

One werkt met klanten op drie belangrijke gebieden:

Het verbeteren van de veerkracht van organisaties en het vermogen om cyberdreigingen te stoppen voordat ze zich voordoen

Reageren op live cybergebeurtenissen

Bedrijven helpen herstellen van cyberincidenten, waarbij juridische stappen nodig kunnen zijn.

De diensten die in het kader van het One-programma worden geleverd, omvatten:

Gegevens en regelgeving in kaart brengen, ontwikkeling van een register van gegevensrisico’s en digitale risico-auditBedrijfscontinuïteitsplanning

Simulatieoefeningen voor respons op cyberincidenten

Volledig incident response management, mobilisatie van teams en coördinatie van leveranciers

Forensisch onderzoek

Beoordeling van gegevensinbreuk

Claims van derden, rechtszaken, class actions en regelgevende onderzoeken

Maatregelen na het incident, waaronder beoordeling, herstel en ontwikkeling van nieuwe systemen en processen

Privacy compliance audit, beleidsbeoordeling en privacy impact assessment

Reactie op vragen van regelgevende instanties

Geschillen met derden

Reglementair onderzoek

Kwetsbaarheid, beoordeling van gegevensrisico’s en oorzakenanalyse na een inbreuk Het One netwerk zal opereren vanuit meer dan 60 Clyde & Co kantoren over de hele wereld