CCV: Diefstal auto-onderdelen wordt steeds groter probleem in Nederland

Het aantal gestolen voertuigen nam de afgelopen 10 jaar drastisch af, maar criminelen hebben het nu vaak gemunt op auto-onderdelen. “Dat raakt de autobranche, dus dit probleem moeten we samen oplossen”,   Leon Verver, projectleider mobility crimes bij de Nationale Politie,  onlangs tijdens het congres Mobility Shift van RAI Vereniging. De handel in auto-onderdelen is volgens hem jaarlijks goed voor ruim 300 miljoen euro, meldt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) op de website.

De laatste jaren worden auto-onderdelen vaak gestolen door gebruik van een op afstand bedienbare autosleutel. Door de communicatie van de auto met de sleutel op te pikken en te herhalen met een eigen antenne, ontgrendelen dieven het voertuig, terwijl de sleutel niet in de buurt van de auto is. Zo kan het signaal vanaf de oprit waar een auto staat naar de voordeur worden verlengd, zodat de auto denkt dat de sleutel in de buurt is. Overigens heeft keuringsinstantie voor autobeveiliging Kiwa SCM onlangs tegenover de NOS laten weten vanaf volgend jaar auto’s met een onveilig ‘keyless entry-systeem’ af te keuren.

Inbraak auto via dak

Een nieuwe trend die door de media wordt gesignaleerd is het openknippen van het dak. Om het alarm te omzeilen maken dieven met een ijzerschaar een gat in het dak. Vervolgens wordt een ruitje vernield om het portier te openen. Niet alleen raken de slachtoffers airbags en navigatie kwijt, ook zijn er hoge kosten om het dak te repareren.

Het zijn vaak mobiele bendes uit met name Midden- en Oost-Europa die naar Nederland komen om de diefstallen te plegen. Voorzitter van de Taskforce Mobiel Banditisme en burgemeester van Roermond, Rianne Donders, stelde deze week dan ook dat de urgentie om mobiel banditisme te bestrijden nog meer mag worden gevoeld.

“Het probleem van mobiel banditisme is groter dan alleen winkeldiefstal”, zei Donders. Rondtrekkende bendes maken zich schuldig aan uiteenlopende strafbare feiten, zoals woning- en auto-inbraken, ladingdiefstal, fietsendiefstal, straatroof, zakkenrollerij, ram- en plofkraken, overvallen en heling.

Voertuigcriminaliteit wordt internationaler en digitaler’

Steeds meer gestolen voertuigen gaan de grens over om te worden ingezet in oorlogen en terrorisme. Dat was een ander statement  van  Leon Verver.Het aantal gestolen voertuigen  is in de afgelopen tien jaar afgenomen van 48.000 naar 8.000 auto’s. Verder vertelde hij dat de politie zich voorbereid op de autonome auto. “We kunnen dankzij de data van die voertuigen het verkeer veel beter monitoren. En indien nodig de bediening van de auto overnemen”, zei hij. Hoe ver de politie daar in kan gaan – kun je bijvoorbeeld op afstand voorkomen dat iemand te hard rijdt – is voer voor de politiek. “Wij zijn handhavers, de politiek maakt de wet. Hoever we kunnen gaan in het inbreken in voertuigen en het gebruik van data, moet dus wettelijk worden vastgelegd.”

Hij gaf toe dat die autonome auto ook een andere uitdaging geeft: want wat als hij op afstand wordt bestuurd voor een terreurdaad? “Dat zijn zaken die we nu onderzoeken. Het is een constante strijd tussen de inventiviteit van criminelen en wij als handhavers. En wij gaan die strijd natuurlijk winnen”, antwoordde hij op de vraag van de dagvoorzitter of de politie die ‘digicriminelen’ wel kan bijbenen.

Bron CCV, Automotive