Campagne fietsverlichting van start

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat start vandaag met de nieuwe publiekscampagne over het belang van goede fietsverlichting. Komend weekeinde gaat de wintertijd in en vanaf maandag beginnen ook de scholen in het midden en zuiden van Nederland weer. Daarom geeft minister Van Nieuwenhuizen vandaag het startsein voor de campagne AAN in het donker, vooral bedoeld om jongeren aan te sporen fietsverlichting te gebruiken.

Van Nieuwenhuizen: ‘De dagen worden korter en ondanks corona moeten mensen in het donker op de fiets voor school of werk. En dan gaat het om zien en gezien worden. Dus: ga AAN in het donker, doe je licht aan en kom weer veilig thuis.’

De overheid trekt in de campagne voor de fietsverlichting op met verschillende andere (maatschappelijke) partijen. Net als het ministerie dragen gemeenten, provincies, ANWB, TeamAlert, VVN, Fietsersbond, politie, RAI Vereniging, Bovag en de regionale organen verkeersveiligheid (ROV) de boodschap over het belang van fietsverlichting uit via radio, posters, sociale media en verschillende activiteiten. Ook scholen en sportclubs kunnen aansluiten bij AAN in het donker en van de verschillende communicatiemiddelen voor de campagne gebruikmaken. De campagne loopt tot en met december.

VVN

Veilig Verkeer Nederland is een van de deelnemende organisaties. “De wintertijd is ingegaan. Een mooi moment om je fietsverlichting, reflectie en bandprofiel te controleren. De kans op een ongeval bij fietsen is in het donker groter dan bij daglicht. Daarom trekken wij weer het land in om fietsers met kapotte verlichting te helpen om veilig thuis te komen”, aldus de VVN. “Fietsers krijgen adviezen over zichtbaarheid en er zijn ‘stop and go’ reparatieacties. De nationale fietsverlichtingsactie vindt plaats in het kader van de brede publiekscampagne ‘AAN in het donker’. De campagne duurt vier weken en gebeurt in samenwerking met vrijwilligers, scholen, sportverenigingen, fietsenmakers en (gast)ouders. We verwachten in totaal – coronaproof – zo’n 60.000 fietsers te helpen, met hulp van maar liefst 2.200 vrijwilligers verdeeld over 320 actiegroepen.”

Nergens ter wereld wordt er zoveel gefietst als in Nederland. Je zou daarom zeggen dat het repareren van een kapotte koplamp iets is dat wij binnen een handomdraai doen. Toch blijkt volgens VVN ons recente onderzoek onder 700 respondenten van 18 jaar en ouder dat maar liefst vier op de tien fietsers met kapotte fietsverlichting (37%) de reparatie niet zelf doet, maar uitbesteedt. Met als gevolg afhankelijkheid, mogelijk uitstelgedrag en onnodige kosten. “Daarom bieden wij handige how-to-video’s om de verlichting gemakkelijk zelf te repareren”. “Naast de ‘stop and go’ reparaties en de oproep om je fietsverlichting te repareren, gaan wij ook met fietsfabrikanten in gesprek. Wij streven ernaar dat fietsverlichting zo wordt ingebouwd dat een defect vrijwel niet kan optreden.” Evert-Jan Hulshof, directeur bij Veilig Verkeer Nederland: “In de praktijk zien we nu nog dat het hard nodig is om fietsers te helpen. Tegelijkertijd roepen we de branche op met goede duurzame fietsverlichting te komen, zodat dit probleem binnen enkele jaren tot het verleden behoort