Britse riskmanagement- en makelaarsorganisaties juichen uitspraak van het High Court inzake bedrijfsschadeclaims toe

 

Airmic, de Britse organisatie voor risico- en verzekeringsmanagement, heeft de baanbrekende uitspraak van het Hooggerechtshof inzake bedrijfsonderbrekingsverzekeringen (BI) verwelkomd, aangezien het meer zekerheid zal bieden voor polishouders in deze moeilijke tijd en met name voor kleine en middelgrote ondernemingen. Britse makelaarsverenigingen waren ook ingenomen met de uitspraak en juichten de Financial Conduct Authority (FCA) toe omdat ze snel handelde om deze moeilijke kwestie aan te pakken. De London International Insurance Brokers Association (LIIBA) wees erop dat de reputatie van de verzekeringssector is geschaad door onduidelijkheid over wat wel en niet wordt gedekt.

De British Insurance Brokers Association (BIBA) benadrukte dat de uitspraak individuele polishouders er niet van zou weerhouden hun zaak voor de rechtbank of via de Financial Ombudsman Service te vervolgen, indien dit nodig wordt geacht. Het voegde eraan toe dat de hele kwestie onderstreepte hoe belangrijk het is dat de overheid, het bedrijfsleven en de verzekeringssector samenwerken om een ​​publiek-privaat verzekeringsstelsel op te zetten om toekomstige gezondheidscrises te dekken.

John Ludlow, CEO van Airmic, was duidelijk verheugd dat de FCA in het algemeen in het voordeel van de polishouder oordeelde.“ Namens onze leden zijn we verheugd en tevreden met de uitspraak van het Hooggerechtshof ten gunste van de Financial Conduct Authority en verzekeraars in de testcase voor claims over bedrijfsonderbreking. Dit is al een moeilijk jaar geweest voor bedrijven in de meeste sectoren, vanwege Covid-19, dat nog is verergerd door de harde verzekeringsmarkt. Wij denken dat deze uitspraak in het voordeel is van bedrijven, risicoprofessionals en kopers van verzekeringen, maar wat belangrijk is, zou moeten dienen om een ​​periode van onzekerheid waar polishouders mee te maken hebben, en vooral die in het MKB, glad te strijken. ”

Christopher Croft, CEO van LIIBA, zei dat de zaak benadrukt hoe de sector de kwestie van polisformuleringen, taalgebruik en communicatie met klanten serieus moet aanpakken. “Cliënten verdienen duidelijkheid en het feit dat deze zaak überhaupt moest plaatsvinden, is in feite een berisping voor onze branche en de vaak onduidelijke taal die we gebruiken. Klanten verdienen het om precies te begrijpen wat ze krijgen, in de taal die ze herkennen. De snelle actie van de FCA om achteraf duidelijkheid te scheppen verdient lof. Veel andere landen kijken met belangstelling toe terwijl hun BI-zaken langzaam door hun rechtsstelsels laten gaan.”

“Het feit dat de rechtbank in het voordeel van de polishouders oordeelde, maakt   hopelijk een einde aan de ontstane onduidelijkheid. De reputatie van de branche is beschadigd door de discussie over wat wel en niet verzekerd is, en we moeten goed nadenken over hoe we dat rechtzetten en absolute duidelijkheid brengen in het product dat onze klanten kopen. Dit omvat het ter discussie stellen van de uitgangspunten die in deze zaken centraal staan:  standpunten die verzekeraars hoog in het vaandel hebben staan, maar waarvan we hebben gezien dat ze niet logisch zijn voor het grote publiek, ”vervolgt Croft

BIBA antwoordde ondertussen: “We erkennen hoe belangrijk deze zaak is voor zowel klanten als de verzekeringssector en we zullen de uitspraak de komende dagen in detail bestuderen, in afwachting dat een van de partijen in beroep gaat. Ondertussen beletten de uitkomsten individuele polishouders er niet van om kwesties via de rechtbank te behandelen, of in aanmerking komende klagers om een ​​klacht in te dienen bij de Financial Ombudsman Service. Vooruitkijkend is het belangrijk dat we een oplossing vinden zodat klanten beschermd kunnen worden in het geval van een nieuwe pandemie. Wij zijn van mening dat een publiek-private samenwerking het beste middel zou zijn. In het VK hebben we al gekeken naar een model genaamd Pandemic Re en veel andere landen overwegen ook dit soort gedeelde risicomodellen. Pool Re, het antwoord van het VK op het risico van terrorisme, biedt een werkend voorbeeld van hoe een dergelijk partnerschap in de praktijk zou kunnen werken, ”voegde de makelaarsvereniging toe.