Britse politie waarschuwt met ‘Action Fraud’-campagne voor internetoplichters

 

In de maand voor kerstmis heeft de City of London Police, die beschikt over een speciale door de verzekeraars gesponsorde fraude-unit, een landelijke voorlichtingscampagne gelanceerd  met als titel ‘It’s the thought that counts’ om het publiek te waarschuwen voor internetfraude. Vorig jaar werden in de decembermaand  15.243 Britten voor in totaal 16 miljoen pond gedupeerd als gevolg van fraude bij het online kopen van spullen, maar liefst zes miljoen pond (45%) meer dan in 2015. Het aantal  fraudemeldingen steeg in die periode met 25% en tweederde van alle fraudegevallen hadden betrekking op marktplaatsachtige websites, waarbij het gemiddelde schadebedrag 727 pond beliep.

Hoewel iedereen bij het online shoppen het slachtoffer kan worden van internetfraudeurs, was het afgelopen jaar 13% een man in de leeftijd van 20 tot 29 jaar. Fraudeslachtoffers werden vooral gedupeerd bij het online kopen van trendy Yeezy sportschoenen, Kylie Jenner make-up, wasdrogers, drones en Fibit-horloges. Onderzoek wijst verder uit dat mensen online het liefst mobiele telefoons kopen van oplichters, gevolgd door kleding en schoenen. Voorheen werden juwelen en sieraden het meest aangeboden door fraudeurs, nu zijn dat horloges.