Britse botsproef wijst uit: Staan in de trein bij botsing drie keer gevaarlijker dan zitten

foto EenVandaag

Staan in een volle trein is drie keer gevaarlijker dan zitten, zo blijkt uit een Engels onderzoek waarbij onder meer door een gespecialiseerd bedrijf een tweetal treinbotsingen is nagebootst met crash test dummies één met zittende poppen en één met staande poppen. Het actualiteitenprogramma ’EenVandaag!’ ( AVROTROS) besteedde hieraan gisteren aandacht.

In de TV-uitzending stelt Erik Kroeze, woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, dat de veiligheid afdoende is geregeld. “Als je naar de treinen kijkt, zie je dat als je moet staan, er voldoende dingen zijn om je aan vast te houden. Ook als de trein abrupt tot stilstand komt, heb je voldoende grip aan de stangen.”  Op de vraag of staand reizen dan net zo veilig is als zitten, antwoordt hij. “Als je er natuurkundig naar kijkt is het ‘t  allerveiligst om achterin een trein te zitten en achteruit te reizen.”

Simulatieproef

Om te laten zien wat er gebeurt als het misgaat in een volle trein werd verwezen naar een Brits onderzoek, waarin softwarebouwers een 3D-computermodel hebben gemaakt van een rijtuig vol met zittende en staande passagiers. Een botsproef in Engeland waarbij ze met een relatief lage snelheid van 35 kilometer per uur tegen een andere trein rijden laat al zien dat de zittende poppen alle kanten op vliegen.

“Het was sowieso duidelijk dat de mensen die stonden een veel grotere kans hadden om gewond te raken dan hen die zaten”, zegt Mike Brown, botsproefdeskundige bij een gerenommeerd bedrijf dat voor veel fabrikanten botsproeven uitvoert. Volgens de onderzoeksgegevens is de kans drie keer zo groot dat je bij een botsing gewond raakt als je staat. “Mensen werden door het hele rijtuig gesmeten”, zegt de onderzoeker. Een reiziger wordt tien, vijftien meter door een rijtuig gesmeten als hij staat tijdens een crash. “Als er dan iemand anders in het gangpad staat, bots ik daar tegenaan. Ik vlieg er tegenaan, ik vlieg erlangs, ik ram ze uit de weg”, beschrijft Brown wat er gebeurt tijdens een crash. Volgens hem is zo’n Engelse test vergelijkbaar met een Nederlandse. “De treinen zien er net anders uit, maar het concept van openbaar vervoer is hetzelfde. Je hebt veel mensen in een voertuig die staan, en ze hebben vaak alleen handgrepen of stangen om zich aan vast te houden.”

Volgens Brown kan het desastreus uitpakken als er toch een botsing of noodstop plaatsvindt. “Er is niets dat voorkomt dat ze naar voren gegooid worden en tegen wanden of stoelen vliegen, of tegen de andere mensen in het voertuig.” Hij hoopt dat er iets verandert. “Het moet verplicht worden voordat iets wordt aangepast. Het is hetzelfde als met de auto-industrie. De automakers zullen iets niet beter of veiliger maken, tenzij het verplicht wordt door de politiek. Als er genoeg druk is, als genoeg mensen zich zorgen maken, dan zal dit de aandacht houden. Dan kan er meer onderzoek plaatsvinden. Hopelijk kunnen we dan conclusies trekken en samenwerken met lokale overheden en treinfabrikanten om mensen veilig te houden in massatransport
In de uitzending komt verder Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid TU Delft aan het woord. “De orde van grootte dat staan drie keer gevaarlijker is dan zitten, lijkt mij plausibel. Daarbij moeten we wel realiseren dat uiteindelijk staan in een trein nog altijd veiliger is dan zitten in een auto.” De simulatie van de treinbotsing kunt u hier zien: http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/76457/_staan_in_de_trein_bij_botsing_drie_keer_gevaarlijker_