Brandweeracademie ziet toename woningbranden door accu’s en opladers

  “De Brandweeracademie ziet een toename van woningbranden door oplaadbare elektrische apparaten, zoals elektrische steps en mobiele telefoons. Zeker nog niet de grootste brandoorzaak, maar zeker wel een groeiende oorzaak.” René Hagen, lector Brandpreventie én voorzitter van de Nationale Brandpreventieweken, roept op om nu direct te investeren in het voorkomen van deze branden: “We willen nieuwe brandoorzaken echt een slag voor zijn”, zegt hij op de website van IFV.   

 Als de omgeving verandert, komen er nieuwe brandoorzaken bij. “Af en toe zijn wij als brandweer en Brandwonden Stichting te laat met het signaleren van dit soort veranderingen.” Hagen: “We zagen eerder een plotselinge toename van slachtoffers bij vergrijzing en fatale woningbranden of we zagen bijvoorbeeld een snelle stijging van branden met zonnepanelen. Dat overviel ons. En dat willen we nu voorkomen.”

“Er is een toename te zien van branden door opladers van devices zoals telefoon, tablet of laptops en door het opladen van bijvoorbeeld hoverboards en elektrische steps. We richten ons vanaf deze maand, samen met kinderen, op het bevorderen van kennis en inzicht in hoe deze branden ontstaan. Met deze kennis kunnen ze zélf brand voorkomen.” Met deze preventieaanpak werken Brandweer Nederland en de Brandwonden Stichting aan een brandveilige generatie.

Campagne Brandweer zoekt speurneuzen

Een eerste stap is de start van de campagne ‘Brandweer zoekt speurneuzen’. Hiermee worden kinderen (9-12 jaar) uitgedaagd om zelf op zoek te gaan naar brandgevaar en het voorkomen van brand. Onderzoek van de Brandwonden Stichting toont aan dat juist kinderen tussen de 9 en 12 jaar actief gebruikmaken van elektrische opladers. Bijna 80% van deze kinderen maakt regelmatig gebruik van mobiele devices. Maar nog niet de helft van de kinderen is op de hoogte van de risico’s van foutief opladen van een mobieltje. Of het in slaap vallen met een tablet tussen de dekens en knuffels.

“Nu dagen wij kinderen uit om met ons te speuren naar de oorzaken van brand”, zegt Hagen. “Zo herkennen zij risico’s en leren zij hoe ze brand kunnen voorkomen. Wij wijzen hen niet op gevaren, maar we nemen kinderen mee met de vraag: Hoe komt het dat deze apparatuur brand veroorzaakt?”