Bouwend Nederland waarschuwt voor meer ongelukken door slecht onderhoud wegen, fietspaden en viaducten

De kans op ongelukken, wegafsluitingen en verkeersinfarcten wordt snel groter doordat gemeenten en het rijk te weinig onderhoud plegen aan infrastructuur zoals wegen, fietspaden en viaducten. Daarvoor waarschuwt Bouwend Nederland in het AD.

De situatie wordt met de dag ernstiger, zegt Maxime Verhagen, voorzitter van de belangenorganisatie van de bouwsector. ,,Gemeenten bezuinigen al jaren op het onderhoud van de infrastructuur vanwege geldgebrek.’’ Door de coronacrisis raken nog meer gemeenten in geldnood.

,,In een recente enquête gaf 41 procent van de gemeenten aan te gaan bezuinigen op het onderhoud.’’Dat leidt tot gevaarlijke situaties, vreest Verhagen. Hij wijst erop dat er nu jaarlijks al honderden tot duizenden slachtoffers vallen als gevolg van slechte fietspaden. Verder uitstel zal tot meer slachtoffers leiden. En dat kan de gemeenten duur te staan komen. Slachtoffers kunnen hun schade bij de gemeente verhalen als de oorzaak slecht onderhoud is, waarschuwt Verhagen.

Wat is het probleem? Verhagen: ,,Gemeenten zien hun uitgaven oplopen door de coronacrisis. Ze zijn meer geld kwijt aan bijstand, bijvoorbeeld, en maatregelen om de verspreiding van corona tegen te gaan. Tegelijkertijd lopen de inkomsten terug, bijvoorbeeld minder toeristenbelasting en parkeergelden. En veel gemeenten zaten al in de financiële problemen vanwege kortingen op het budget door de overheid. Inmiddels heeft al 41 procent van de gemeenten aangegeven te gaan bezuinigen op het onderhoud van wegen.,,Wij pleiten voor extra geld voor onderhoud. We willen dat het rijk de gemeenten 1 miljard per jaar extra geeft voor onderhoud.


,,Ik snap heel goed dat de bezuiniging op onderhoud gemakkelijk is. Dat merk je niet meteen. Maar het feit dat er al jaren is bezuinigd, maakt het probleem wel groter. De kwaliteit van de infrastructuur is al veel minder. Er vallen jaarlijks honderden, misschien wel duizenden, slachtoffers door slecht onderhouden fietspaden. Hier in mijn gemeente zijn de bruggen zo slecht dat er al een jaar geen vrachtverkeer overheen mag. Dat komt door achterstallig onderhoud. Of kijk naar Amsterdam. Daar zijn de kades en bruggen erg slecht, ook vanwege achterstallig onderhoud. En hoe langer je wacht met onderhoud, hoe duurder het wordt om te repareren. En als er ongelukken gebeuren omdat de weg slecht is, dan is de gemeente aansprakelijk. Dat kan ook veel geld gaan kosten.’’

“We zijn hier geen België en dat wil ik graag zo houden. Maar het is een tikkende tijdbom. De verslechtering gaat geleidelijk. Veel viaducten en tunnels lopen tegen het einde van hun levensduur. Of kijk naar de Merwedebrug, die een tijdlang was afgesloten voor het vrachtverkeer. Dat heeft tot miljoenen aan economische schade geleid. Door het nog meer uitstellen van het onderhoud, wordt dat probleem alleen maar erger. En gemeenten durven nu geen langjarige contracten aan te gaan, omdat ze niet weten hoe hun financiële situatie over een paar jaar is. Daarom moet er nu 1 miljard voor onderhoud worden gereserveerd. Als we het onderhoud nog verder uitstellen, wordt het alleen maar duurder en loopt de economische schade verder op.’’

Bron AD