Bijna 9 van 10 bedrijven in regio Azië-Pacific heeft te maken met wanbetaling

Bijna 90% van de bedrijven in de regio Azië-Pacific kreeg in het afgelopen jaar te maken met wanbetaling. Om hun bedrijf tegen tegen betalingsrisico’s te beschermen, heeft ruim een derde hiervan maatregelen getroffen om de cashflow te corrigeren. Niettemin maken veel bedrijven zich zorgen over het feit dat het steeds langer duurt voordat zij hun facturen betaald krijgen. Dat blijkt uit de Betalingsbarometer voor Azië-Pacific van Atradius, waarin de betalingsmoraal van bedrijven in Australië, China, Hongkong, India, Indonesië, Japan, Singapore en Taiwan is onderzocht.

 

Een meerderheid van de bedrijven erkent heeft stappen gezet om hun cashflow te beschermen tegen de gevolgen van wanbetaling. Maar liefst 9 op de 10 bedrijven in de regio zijn geconfronteerd met achterstallige facturen: gemiddeld 45,4% van de totale waarde van deze rekeningen was op de vervaldatum nog niet betaald. Betalingen door binnenlandse afnemers blijven vaak uit door een tekort aan financiële middelen. 43,8% van de bedrijven noemt dit als reden voor te late of uitblijvende betalingen. Buitenlandse klanten stellen betalingen vooral uit vanwege complexe betalingsprocedures. De ondervraagde bedrijven zeggen gemiddeld 2,1% van hun uitstaande rekeningen als oninbaar te beschouwen. De belangrijkste oorzaak voor 47,4% van de bedrijven is dat klanten failliet gaan of hun bedrijfsactiviteiten hebben gestaakt. 36,2% zegt dat dit komt doordat de vordering te oud was en 35,4% doordat klanten niet getraceerd konden worden.