Automobilisten steeds meer afgeleid door hulpmiddelen op stuur en dashboard

Het toenemend aantal hulpmiddelen op het stuur en dashboard van de auto vragen steeds meer aandacht van de bestuurder en leiden af, zo blijkt uit een Amerikaans onderzoek. Door deze attributen kunnen bestuurders zich niet goed genoeg op het verkeer concentreren.

In het onderzoek van de Universiteit van Utah moesten automobilisten 30 ritten maken in moderne auto’s. Daarbij moesten zij tijdens het rijden enkele handelingen uitvoeren, zoals het bedienen van de radio, een bestemming zoeken op het navigatiesysteem, handsfree bellen en een sms-bericht versturen. Hoewel er per persoon verschillen zijn in de manier waarop zij hiermee omgingen, concludeerden de onderzoekers dat veel van de aanwezige voorzieningen te afleidend zijn om bediend te woden als de auto rijdt.

Het meest afleidend wordt het bedienen van het navigatiesysteem genoemd, waardoor automobilisten veel meer worden afgeleid dan de 12 seconden die door de  Amerikaanse verkeersdienst NHTSA in zijn richtlijnen als maximum wordt aangehouden.Uit het onderzoek kwam verder naar voren dat het bedienen van een audio0syeem en handsfree bellen het minst belastend en dus afleidend te zijn voor automobilisten. Verder constateerden de onderzoekers grote verschillen in het bedieningsgemak van dehulpmiddelen in de verschillende geteste auto’s.

Uit een eerder Amnerikaans onderzoek, waarbij de auto’s voorzien werden van videocamera’s die de acties van de automobilisten continu monitorden, kwam naar voren dat 7 van de 10 geregistreerde ongevallen afleiding in het spel was. Uit een ander, Europees, onderzoek kwam als uitkomst dat automobilisten ongeveer een tiende van hun rijtijd met andere dingen bezig zijn en vrachtwagenchauffeurs is dat zelfs twee keer zoveel..